Springen naar inhoud

Performance meting efficiency onderhoud


  • Log in om te kunnen reageren

#1

bvremortel

    bvremortel


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2011 - 22:10

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een formule waarmee ik de efficiency kan uitrekenen van onderhoud, de 3 variabelen zijn:
- Downtime (tijd dat netwerk eruit ligt t.o.v. totale tijd uptime)
- Omvang (# gebruiker met downtime t.o.v. totaal aantal gebruikers)
- Kosten van preventief onderhoud

Probleem waar ik tegenaan loop is het volgende, stel:
Downtime: 120 minuten*100 gebruikers=12.000 uptime: 44.640*2000 gebruikers = 89.280.000 minuten
Kosten van preventief onderhoud: 150.000 €


Men presteert beter wanneer met hetzelfde geld minder downtime wordt bereikt (of in ieder geval de verhouding t.o.v. totaal uptime) , maar men presteert ook beter wanneer de downtime hetzelfde is en de kosten worden lager.. Deze efficienty wil ik uitdrukken in een score van tussen de 0 en 10

Weet iemand een formule?

Veranderd door bvremortel, 28 oktober 2011 - 22:13


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

CoenCo

    CoenCo


  • >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2011 - 23:46

Als je kan bepalen wat 1 downtime-gebruikersuur kost (zeg 40 euro p.p. per uur) dan kan je makkelijk kosten-baten uitrekenen:

zeg zonder onderhoud:
onderhouds kosten: 0euro
5 uur downtime * 10 gebruikers * 40euro p.p. per uur = 2000 euro kosten aan verloren productiviteit
Totale kosten: 2000,00

of met onderhoud:
Onderhoudskosten 500,00
2 uur downtime * 5 gebruikers * 40 euro p.p. per uur = 400 euro kosten aan verloren productiveit
totale kosten: 500+400=900,00

Als je dan de besparing deelt door de gemaakte kosten, heb je een redelijke indicator van de efficiency van de gemaakte onderhoudskosten:

(2000-900)/900*100%=122%

Dit Percentage zou je d.m.v. een tabelletje kunnen vertalen naar een cijfer tussen 1 en 10. Het is natuurlijk aan het bedrijf om te bepalen hoeveel besparing bijv een 8 rechtvaardigd.

#3

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2011 - 16:04

Verplaatst naar Wiskunde.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

#4

bvremortel

    bvremortel


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2011 - 22:33

Coen,

Bedankt voor je reactie!

De complexiteit zit hem erin dat de downtime geen productieproces is maar de periode dat klanten bijv. Geen TV kunnen kijken. Dit heeft een sterk kwaliteit/tevredenheid karakter en is moeilijk terug te rekenen naar kosten..

Daarom zoek ik echt een formule puur gericht op die 3 variabelen..

Mvg, Bart

#5

CoenCo

    CoenCo


  • >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 21:10

Dan kom je uit op:
LaTeX

Het getal wat hieruit komt is feitelijk een nietszeggend iets, maar tot op zekere hoogte wel bruikbaar om te zien of je het vandaag beter doet dan gisteren.

Misschien kan je iets meer vertellen over waar je de uitkomst van dit getal voor wilt gebruiken. Als je bijvoorbeeld bij een groter bedrijf zit, dan denk ik dat de afdeling marketing weldegelijk een prijs kan plakken op wat klantontevredenheid kost.

#6

CoenCo

    CoenCo


  • >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2011 - 01:15

Dan kom je uit op:
LaTeX



Het getal wat hieruit komt is feitelijk een nietszeggend iets, maar tot op zekere hoogte wel bruikbaar om te zien of je het vandaag beter doet dan gisteren.

Misschien kan je iets meer vertellen over waar je de uitkomst van dit getal voor wilt gebruiken. Als je bijvoorbeeld bij een groter bedrijf zit, dan denk ik dat de afdeling marketing weldegelijk een prijs kan plakken op wat klantontevredenheid kost.

En die klopte natuurlijk niet, misschien lijkt dit er meer op:

(alle dingen die goed zijn boven de streep, alle dingen die slecht zijn onder de streep)

LaTeX

Uitleg:
Dubbele aantal gebruikers, zonder toename downtime of onderhoudskosten = Dubbele performance
Downtime gehalveerd, zonder andere wijzigingen = Dubbele performance
Downtime gehalveerd, maar onderhoudskosten verdubbeld = zelfde performance





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures