Performance meting efficiency onderhoud

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Performance meting efficiency onderhoud

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een formule waarmee ik de efficiency kan uitrekenen van onderhoud, de 3 variabelen zijn:

- Downtime (tijd dat netwerk eruit ligt t.o.v. totale tijd uptime)

- Omvang (# gebruiker met downtime t.o.v. totaal aantal gebruikers)

- Kosten van preventief onderhoud

Probleem waar ik tegenaan loop is het volgende, stel:

Downtime: 120 minuten*100 gebruikers=12.000 uptime: 44.640*2000 gebruikers = 89.280.000 minuten

Kosten van preventief onderhoud: 150.000 €

Men presteert beter wanneer met hetzelfde geld minder downtime wordt bereikt (of in ieder geval de verhouding t.o.v. totaal uptime) , maar men presteert ook beter wanneer de downtime hetzelfde is en de kosten worden lager.. Deze efficienty wil ik uitdrukken in een score van tussen de 0 en 10

Weet iemand een formule?

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Performance meting efficiency onderhoud

Als je kan bepalen wat 1 downtime-gebruikersuur kost (zeg 40 euro p.p. per uur) dan kan je makkelijk kosten-baten uitrekenen:

zeg zonder onderhoud:

onderhouds kosten: 0euro

5 uur downtime * 10 gebruikers * 40euro p.p. per uur = 2000 euro kosten aan verloren productiviteit

Totale kosten: €2000,00

of met onderhoud:

Onderhoudskosten €500,00

2 uur downtime * 5 gebruikers * 40 euro p.p. per uur = 400 euro kosten aan verloren productiveit

totale kosten: 500+400=€900,00

Als je dan de besparing deelt door de gemaakte kosten, heb je een redelijke indicator van de efficiency van de gemaakte onderhoudskosten:

(2000-900)/900*100%=122%

Dit Percentage zou je d.m.v. een tabelletje kunnen vertalen naar een cijfer tussen 1 en 10. Het is natuurlijk aan het bedrijf om te bepalen hoeveel besparing bijv een 8 rechtvaardigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Performance meting efficiency onderhoud

Verplaatst naar Wiskunde.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 2

Re: Performance meting efficiency onderhoud

Coen,

Bedankt voor je reactie!

De complexiteit zit hem erin dat de downtime geen productieproces is maar de periode dat klanten bijv. Geen TV kunnen kijken. Dit heeft een sterk kwaliteit/tevredenheid karakter en is moeilijk terug te rekenen naar kosten..

Daarom zoek ik echt een formule puur gericht op die 3 variabelen..

Mvg, Bart

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Performance meting efficiency onderhoud

Dan kom je uit op:
\(\frac{Downtime * GetroffenGebrukers}{TotaalGebruikers * Onderhoudskosten}=Performance\)
Het getal wat hieruit komt is feitelijk een nietszeggend iets, maar tot op zekere hoogte wel bruikbaar om te zien of je het vandaag beter doet dan gisteren.

Misschien kan je iets meer vertellen over waar je de uitkomst van dit getal voor wilt gebruiken. Als je bijvoorbeeld bij een groter bedrijf zit, dan denk ik dat de afdeling marketing weldegelijk een prijs kan plakken op wat klantontevredenheid kost.

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Performance meting efficiency onderhoud

CoenCo schreef:Dan kom je uit op:
\(\frac{Downtime * GetroffenGebrukers}{TotaalGebruikers * Onderhoudskosten}=Performance\)
Het getal wat hieruit komt is feitelijk een nietszeggend iets, maar tot op zekere hoogte wel bruikbaar om te zien of je het vandaag beter doet dan gisteren.

Misschien kan je iets meer vertellen over waar je de uitkomst van dit getal voor wilt gebruiken. Als je bijvoorbeeld bij een groter bedrijf zit, dan denk ik dat de afdeling marketing weldegelijk een prijs kan plakken op wat klantontevredenheid kost.
En die klopte natuurlijk niet, misschien lijkt dit er meer op:

(alle dingen die goed zijn boven de streep, alle dingen die slecht zijn onder de streep)
\(\frac{Totaalgebruikers}{(Downtime * GetroffenGebruikers) * Onderhoudskosten}=Performance\)
Uitleg:

Dubbele aantal gebruikers, zonder toename downtime of onderhoudskosten = Dubbele performance

Downtime gehalveerd, zonder andere wijzigingen = Dubbele performance

Downtime gehalveerd, maar onderhoudskosten verdubbeld = zelfde performance

Reageer