Oxidator en reductor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Oxidator en reductor

Beste,

Ik heb aankomende week tentame week en op dinsdag heb ik een scheikunde toets over redox reacties.

Mijn vraag: Hoe zie je aan een oplossing wat nou de oxidator is en wat de reductor?

Bijvoorbeeld:Na2S2O3 oplossing + I2 oplossing. Hoe zie dus wat nou welke is?

Ik weet dat een oxidaor een elektron opneemt en een reductor staat een elektron af.

In mijn tekstboek staat dat ik eerst alle deeltjes moet investariseren en vervolgens moet ik Binas 48 kijken welke deeltje in welke kolom staat.

De deeltjes zijn: Na S O en I. En ik zie in Binas 48 dat alle deze 4 deeltjes in zowel de oxidator kolom als in de reductor kolom staan.

Dus ja, hier loop ik dus vast. Voor de rest snap ik het wel, maar ik heb denk ik hier gewoon een steuntje nodig.

Alvast bedankt!

Elham

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Oxidator en reductor

De deeltjes zijn: Na S O en I. En ik zie in Binas 48 dat alle deze 4 deeltjes in zowel de oxidator kolom als in de reductor kolom staan.
Hoe kom je daar nou bij? De deeltjes zijn Na+, S2O32- en I2

Het lijkt me verstandig dat je opnieuw (onder andere) het hoofdstuk over zouten opzoekt ;)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 31

Re: Oxidator en reductor

Ooo dus je moet eerst een oplossing eerst indampen zodat je de ladingen van de deeltjes zit?

Zo ja, dan snap ik eigenlijk zog niet hoe je een reductor/oxidator moet achterhalen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Oxidator en reductor

Vergeet dat indampen. Het gaat erom welke deeltjes in de oplossing aanwezig zijn, en dat heeft Marko je al verteld.

Dus kijk nu in Binas 48 welke van die deeltjes een oxidator is en welke een reductor.

Let daarbij ook op de waarde van Eo.

In dat soort tabellen staan de halfreacties altijd geschreven als: oxidator + elektron(en) --> reductor

Hoe hoger de Eo des te krachtiger de oxidator links van de pijl en des te zwakker de reductor rechts van de pijl.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 31

Re: Oxidator en reductor

Beste,

Dus van die oplossing die ik mijn bovenste bericht plaatse moet je dus eerst kijken welke deeltjes in de oplossing zijn.

Moet je dan ook zoals meneer Marko aangaf ALTIJD de ionlodaingen ook aangeven zodat je precies ziet welke ion in welke kolom staat? Want ik denk dat ik nu weet wat mijn probleem was, toen ik alles deeltjes investariseerde deed dat ik dat zonder de ion lading. Dus daarom wist ik niet precies waar ik zoeken moest.

Maar het kan toch ook zijn dat bij sommige oplossingen een van de deeltje een vaste stof (s) is. Hoe zie je dit en als het een vaste stof is dan is toch automatisch een reductor?

Na deze 2 vragen ben ik klaar voor de toets. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Oxidator en reductor

Moet je dan ook zoals meneer Marko aangaf ALTIJD de ionlodaingen ook aangeven zodat je precies ziet welke ion in welke kolom staat? Want ik denk dat ik nu weet wat mijn probleem was, toen ik alles deeltjes investariseerde deed dat ik dat zonder de ion lading. Dus daarom wist ik niet precies waar ik zoeken moest.
Dat was inderdaad precies het probleem. Zeker in redoxreacties, omdat daar nagenoeg altijd ladingen veranderen.

Maar voor andere reacties moet het ook. Een H-atoom is iets heel anders dan een H2 molecuul, en een H+ ion is weer wat anders. De lading hoort er gewoon bij.
Maar het kan toch ook zijn dat bij sommige oplossingen een van de deeltje een vaste stof (s) is. Hoe zie je dit en als het een vaste stof is dan is toch automatisch een reductor?
Vaak wel, maar niet altijd. Je moet gewoon kijken of de deeltjes die er aanwezig zijn in de tabel aan de kant van oxidatoren, of aan de kant van de reductoren staan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 31

Re: Oxidator en reductor

Echt super bedankt voor deze snelle/duidelijke antwoorden!

Mvg.

Elham

Reageer