Vloeistofdruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Vloeistofdruk

Goedemiddag,

Een kleine vraag:

Een vloeistofkolom met een hoogte van 64 mm ( soortelijk massa vloeistof 8.2 kg/dm3) betekend een druk van:

A=514.83 Pa of B= 514.83 mN/cm2

Zelf dacht ik antwoord A maar weet het niet zeker?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vloeistofdruk

klopt helaas niet.....

Hoe heb je dat berekend? graag in stappen, met correcte eenheden bij de waarden die je gebruikt, en onder vermelding van formules die je toepast? dan kunnen we zien elke (denk- of reken-) fout je maakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Vloeistofdruk

Jan van de Velde schreef:klopt helaas niet.....

Hoe heb je dat berekend? graag in stappen, met correcte eenheden bij de waarden die je gebruikt, en onder vermelding van formules die je toepast? dan kunnen we zien elke (denk- of reken-) fout je maakt.
Mijn berekening:

Formule= vloeistofdruk= H(hoogte in mm) x S.M(soortelijk massa) x G

Dus ik heb 64mm x 8.9kg/dm3 x 9.81 = 5.148.288

Maar verder loop ik eigelijk vast ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vloeistofdruk

Je loopt vast omdat je met eenheden zit te rommelen.

De moderne eenheid van druk is de pascal, en 1Pa = 1N/m2

Dus werk eerst eens alles om naar de standaard eenheden newton en meter, dan moet je er uitkomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vloeistofdruk

lunap schreef:Formule= vloeistofdruk= H(hoogte in mm) x S.M(soortelijk massa) x G

Dus ik heb 64mm x 8.9kg/dm3 x 9.81 m/s²= 5.148.288 ???watvoordingen???
Op zich is die aanpak juist, maar als je het volume van een plank uitrekent doe je ook niet l x b x h = 4 m x 2,5 dm x 3 cm

In SI-grondeenheden is pascal = N/m² =
\( \frac{\frac{kg \cdot m}{s^2}}{m^2}= \frac{kg}{m \cdot s^2} \)
reken alleen met meter, seconde en kg en je zou eruit moeten komen (en tot de conclusie komen dat A niet helemaal klopt)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer