Ampere voor elektromagneet berekenen.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Ampere voor elektromagneet berekenen.

Hallo,

Ik wil graag uitrekenen hoeveel ampere een elektromagneet nodig heeft, zodat ik weet hoelang het duurt voor de batterij op is.

Wat is hiervoor de berekening, of denk ik ergens iets verkeerds?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Ampere voor elektromagneet berekenen.

Wat is het dat je wil gaan doen? Kun je de situatie beter beschrijven? Ik snap bijvoorbeeld niet wat die elektromagneet en die batterij met elkaar te maken hebben, en een elektromagneet heeft geen Ampere nodig.

Berichten: 4

Re: Ampere voor elektromagneet berekenen.

Op een baterij staat niet hoeveel ampere hij levert, maar wat je er uit kan halen. Hoe meer je er uit haalt des te sneller je hem moet opladen.

Ik ga dus een draadje om een stuk ijzer winden, om hem magnetisch te maken als er stroom doorheen loopt. Dit kost natuurlijk energie. Nu wil ik gaan uitrekenen hoelang een baterij van x mAh dat volhoud. En ik dacht dat er wel een formule voor zou zijn.

Ik hoop dat het nu duidelijker is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Ampere voor elektromagneet berekenen.

Ik denk eerlijk gezegd , dat daar geen formule voor is.

Als we een rechte spoel nemen met een weekijzeren kern daarin , dan zal de batterij elektrische energie moeten leveren om het magnetisch veld op te bouwen wat zich bevindt in de spoel maar ook in de ruimte rondom de spoel.

De totale energie die het magnetisch veld bezit (als het is opgebouwd) is gelijk aan
\(U=\frac{1}{2} \int \vec{B} \cdot \vec{H} d \tau \)
De term
\(\frac{1}{2} \vec{B} \cdot \vec{H} \)
wordt de magnetische energiedichtheid genoemd.

De integraal is een volumeintegraal , en die moeten we uitrekenen over het totale volume waarin het magnetische veld zich bevindt.

Heeft de batterij eenmaal dit magnetisch veld opgebouwd, dan hoeft de batterij alleen nog maar te zorgen voor de gelijkstroom die door de spoel loopt.

Reageer