Springen naar inhoud

Isotopen en ionisatie energie

• Log in om te kunnen reageren

habilis5

habilis5

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 20:59

Hallo iedereen,

ik heb enkele vragen over chemie

Bepaal de isotopen, ionen en ionisatie-energie van lood (enkel via periodiek systeem en kennis)

het enige wat ik uit mijn PS heb kunnen afleiden is dat Pb twee ionen heeft: +II en +IV
isotopen en ionisatie-energie kan ik er niet uit afleiden

Alvast bedankt voor de hulp ;)

Veranderd door Kravitz, 30 oktober 2011 - 22:17

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2011 - 12:21

In sommige periodieke systemen kan je ook ionisatie-energieŽn aflezen. Zelf die energieŽn berekenen wordt al een stuk moeilijker, je kan ze echter wel beredeneren.

Weet je hoe de ionisatie-energie stijgt binnen een periode (van links naar rechts)? En hoe deze stijgt binnen een groep (van boven naar onder)?

Je vraag over isotopen is ook iets raars ;). Weet je eerst en vooral wat isotopen zijn?
Verder is de moleculaire massa van een atoom gelijk aan het gewogen gemiddelde van de atoommassa's van de verschillende isotopen. Dan nog ben heb je daar niet veel aan, er zijn immers stabiele isotopen en isotopen die slechts enkele (nano)seconden meegaan. Wikipedia leert bijv. dat lood 4 stabiele isotopen heeft en ongeveer 33 onstabiele.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

habilis5

habilis5

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2011 - 12:38

istopen; gelijk aantal protonen verschillend aantal neutronen
Ik heb dit opgezocht en bekom ook dat Pb 4 isotopen heeft maar ik kan dit niet terugvinden in het PS.
Over ionisatie-energie weet ik wel hoe die verloopt maar ik kan die niet terugvinden in het PS, waar staat dat ergens?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2011 - 14:21

Misschien wordt er een specifieke versie van het periodiek systeem bedoeld. Eentje waar dit soort gegevens wťl instaan. In zijn algemeenheid valt geen van deze gegevens uit een periodiek systeem af te leiden.

Misschien is de enige kennis die je nodig hebt, dat het element lood wordt aangeduid met Pb, en is de rest opzoekwerk.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

habilis5

habilis5

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2011 - 14:41

ok bedankt ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures