Wanneer is een ster te heet voor leven op planeet?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Wanneer is een ster te heet voor leven op planeet?

Wat ik regelmatig hoor is dat een bepaalde ster te heet of juist niet heet genoeg zou zijn om leven in dat sterrenstelsel te hebben. wat ik me dan afvraag is "waarom?"

als een ster te heter dan de zon is, dan hoeft de afstand ster-planeet toch alleen maar groter te zijn? en vice versa voor koudere sterren. Of heeft dat dan ook weer andere gevolgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Wanneer is een ster te heet voor leven op planeet?

datenshi schreef:Wat ik regelmatig hoor is dat een bepaalde ster te heet of juist niet heet genoeg zou zijn om leven in dat sterrenstelsel te hebben. wat ik me dan afvraag is "waarom?"

als een ster te heter dan de zon is, dan hoeft de afstand ster-planeet toch alleen maar groter te zijn? en vice versa voor koudere sterren. Of heeft dat dan ook weer andere gevolgen?
Als we alleen letten op de temperatuur als voorwaarde voor de mogelijkheid van leven, dan heeft u gelijk.

De gemiddelde temperatuur op een planeet wordt bepaald door de temperatuur van de ster en zijn afstand tot die planeet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Wanneer is een ster te heet voor leven op planeet?

Klopt, de positie van de habitable zone hangt af van de helderheid (temperatuur) van de ster. Zoals geillustreerd door dit plaatje uit wikipedia over de habitable zone. Die zone wordt ook wel eens sprookjesachtig de Goldilockszone genoemd (Goudlokje).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Wanneer is een ster te heet voor leven op planeet?

Als je veronderstelt dat leven elders in het heelal nogal kan verschillen met leven zoals wíj dat kennen, zou het mogelijk kunnen zijn en misschien nog veel meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Wanneer is een ster te heet voor leven op planeet?

datenshi schreef:Wat ik regelmatig hoor is dat een bepaalde ster te heet of juist niet heet genoeg zou zijn om leven in dat sterrenstelsel te hebben. wat ik me dan afvraag is "waarom?"

als een ster te heter dan de zon is, dan hoeft de afstand ster-planeet toch alleen maar groter te zijn? en vice versa voor koudere sterren. Of heeft dat dan ook weer andere gevolgen?
De reden dat er bij een te hete ster minder kans is op leven is dat een hete ster korter leeft. dus je kan je planeet inderdaad verder van de ster afzetten zodat dezelfde temperatuur als op aarde ontstaat maar als de ster maar b.v. 200 miljoen jaar brandt is er simpelweg geen tijd voor evolutie om plaats te vinden....

Als de ster veel kouder is moet de planeet heel erg dicht bij staan, en kan het gebeuren dat zonnenvlammen een veel groter invloed hebben en dat door getijdenwerking de planeet niet of nouwlijks draait waardoor 1 kant altijd in het ligt staat en dus alsnoch te warm wordt.

Maar dit is geen probleem als de ster iets warmer of kouder is als de zon, ook gelden deze voorwarden voor 'aards" leven, je kan niet 100% zeker zijn of buitenaards leven mischien gewoon kan leven met tempeaturen boven de 100 graden celsius etc.
Nature and Nature's laws lay hid in night

God said, "Let Newton be!" and all was light.

Reageer