Springen naar inhoud

Volume ijsbal

• Log in om te kunnen reageren

middelbh

middelbh

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2011 - 16:02

Ik weet dat als water bevriest het volume toeneemt. Daarnaast begrijp ik dat ijs, als je het verder koelt, weer inkrimpt. Als je nu een druppel water hebt van 0,1 ml en je bevriest dat, dan wordt het volume van het balletje 0,109 ml als ik het goed heb. Stel nou dat je dat balletje verder zou koelen tot -100 graden, hoe moet ik dan uitrekenen hoe groot dat balletje wordt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2011 - 16:12

Ik weet dat als water bevriest het volume toeneemt. Daarnaast begrijp ik dat ijs, als je het verder koelt, weer inkrimpt. Als je nu een druppel water hebt van 0,1 ml en je bevriest dat, dan wordt het volume van het balletje 0,109 ml als ik het goed heb. Stel nou dat je dat balletje verder zou koelen tot -100 graden, hoe moet ik dan uitrekenen hoe groot dat balletje wordt?

Volgens mij ligt het kritieke punt bij 4 *C (maximale dichtheid), maar ik kan me vergissen..

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2011 - 19:48

Klopt aardig Middelbh. In de praktijk zeggen we 10% als benadering, maakt schattingen wat makkelijker.

Voor de rest gewoon de normale uitzettingswetten gebruiken. Ken de alfa helaas niet uit het hoofd, maar dat moet op te zoeken zijn. Voor zover ik weet zijn er voor krimpend ijs geen afwijkingen daarvan.

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 oktober 2011 - 23:28

Stel nou dat je dat balletje verder zou koelen tot -100 graden, hoe moet ik dan uitrekenen hoe groot dat balletje wordt?

Dan heb je de lineaire of kubieke uitzettingscoŽfficient van ijs nodig.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures