Lastige integraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

Lastige integraal

ik heb erg veel moeite met de volgende integraal.

integraal van x^3 * e^(-x^4).

Ik ben begonnen met e^(-x^4) te differentieren want dan krijg ik -4x^3 * e^(-x^4) als ik nu een -1/4 voor de integraal zet krijg ik x^3. nu heb ik integraal van -1/4 * d(e^(-x^4))

ik weet nu niet hoe ik het beste verder kan...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lastige integraal

Je zit op het juiste pad. Maar in het begin (?) is het beter systematisch te werk te gaan. Ken je het idee van substitutie? Doe dan eens de substitutie van: -x4 = t.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 104

Re: Lastige integraal

Je zit op het juiste pad. Maar in het begin (?) is het beter systematisch te werk te gaan. Ken je het idee van substitutie? Doe dan eens de substitutie van: x4 = t.
dus dan krijg ik de integraal van 1/t * e^(-t) ? is dat simpeler volgens u?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lastige integraal

Dan doe je iets mis. Immers is het idee van substitutie dat je dx ook moet vervangen hè... Je bent toch bekend met substitutie?

Je hebt dus: -x4 = t. Wat is dan dt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 104

Re: Lastige integraal

Drieske schreef:Dan doe je iets mis. Immers is het idee van substitutie dat je dx ook moet vervangen hè... Je bent toch bekend met substitutie?

Je hebt dus: -x4 = t. Wat is dan dt?
-4x^3

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lastige integraal

Bijna. -4x³ dx.

Ben je bekend met het systeem van substitutie of niet?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 104

Re: Lastige integraal

Drieske schreef:Bijna. -4x³ dx.

Ben je bekend met het systeem van substitutie of niet?
jawel dat is met bijv. e^(-x^4) achter de d zetten, wat ik eerder probeerde te doen. toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Lastige integraal

markvincentt schreef:ik heb erg veel moeite met de volgende integraal.

integraal van x^3 * e^(-x^4).

Ik ben begonnen met e^(-x^4) te differentieren want dan krijg ik -4x^3 * e^(-x^4) als ik nu een -1/4 voor de integraal zet krijg ik x^3. nu heb ik integraal van -1/4 * d(e^(-x^4))

ik weet nu niet hoe ik het beste verder kan...
Je hebt hiermee toch de integraal:
\( -1/4 \int de^{-x^4}=... \)

Berichten: 104

Re: Lastige integraal

Safe schreef:Je hebt hiermee toch de integraal:
\( -1/4 \int de^{-x^4}=... \)
ja klopt, zover ben ik gekomen. hoe moet ik het nu primitiveren alleen 1/4?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lastige integraal

Ja, als jij dat zo geleerd hebt, moet je dat inderdaad zo doen ;) . De meesten die ik ken, leren substitutie eerder zoals ik jou wou laten doen, maar dan heb ik niks gezegd :P . Kun je jouw integraal dan berekenen? Kan je bijv deze int:
\(\int dx^2\)
?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 104

Re: Lastige integraal

Ja, als jij dat zo geleerd hebt, moet je dat inderdaad zo doen ;) . De meesten die ik ken, leren substitutie eerder zoals ik jou wou laten doen, maar dan heb ik niks gezegd :P . Kun je jouw integraal dan berekenen? Kan je bijv deze int:
\(\int dx^2\)
?
moet ik alleen -1/4 primiteveren dus -1/4 x wordt dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Lastige integraal

-1/4 is een constante factor ...

Differentieer eens (naar x):
\(e^{-x^4}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lastige integraal

moet ik alleen -1/4 primiteveren dus -1/4 x wordt dat?
Nuja, zou je de integraal die ik je vroeg kunnen integreren? Deze hier werkt volgens hetzelfde principe. Die -1/4 doet er voor de uitrekening ook niet zo toe. Dat is maar een constante.

EDIT: met twee door mekaar helpen, werkt niet, ik laat het dus verder aan Safe ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 104

Re: Lastige integraal

Safe schreef:-1/4 is een constante factor ...

Differentieer eens (naar x):
\(e^{-x^4}\)
dat wordt -4x^3 * e^(-x^4)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Lastige integraal

En dus, ...

Reageer