Insect feromonen (hexadecenal synthese)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Insect feromonen (hexadecenal synthese)

Beste mensen,

Ik wil graag weten hoe insect feromonen commercieel worden geproduceerd. Ik heb een schematische weergave van het proces maar heb geen idee hoe dit te lezen ( proces ). Heeft iemand hier literatuur over?

Het betreft de synthese van (Z)-9-Hexadecenal en (Z)-11-Hexadecenal

Alle reacties welkom (die dan wel iets met het onderwerp te maken hebben uiteraard:)

Groeten Chris

Bij deze het proces indien het linkje niet werkt.

Chris
Bijlagen
Hexadecenal.jpg
Hexadecenal.jpg (56.08 KiB) 419 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Insect feromonen (hexadecenal synthese)

Wat wil je nu precies weten, en tegen welke achtergrond?

Wat hierboven staat is de syntheseroute. De pijlen zijn afzonderlijke reaties die na elkaar worden uitgevoerd. Het product van de ene reactie is de beginstof van de volgende reactie. Boven de pijl staan de stoffen die gebruikt worden bij deze reacties. Al deze reacties vinden onder verschillende omstandigheden plaats. Het zou te ver gaan om dit in detail te bespreken.

Wat er wel over te zeggen valt: Wat je kunt zien is dat de route voor beide stoffen hetzelfde is: In feite worden 2 fragmenten aan elkaar geknoopt. Dit gebeurt in stap 3 (waar octyn en hexyn boven de pijl staan). Het verschil zit in de fragmenten die worden gebruikt. Uiteindelijk bepaalt dat waar de dubbele binding in het molecuul komt te zitten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 18

Re: Insect feromonen (hexadecenal synthese)

Marko schreef:Wat wil je nu precies weten, en tegen welke achtergrond?

Wat hierboven staat is de syntheseroute. De pijlen zijn afzonderlijke reaties die na elkaar worden uitgevoerd. Het product van de ene reactie is de beginstof van de volgende reactie. Boven de pijl staan de stoffen die gebruikt worden bij deze reacties. Al deze reacties vinden onder verschillende omstandigheden plaats. Het zou te ver gaan om dit in detail te bespreken.

Wat er wel over te zeggen valt: Wat je kunt zien is dat de route voor beide stoffen hetzelfde is: In feite worden 2 fragmenten aan elkaar geknoopt. Dit gebeurt in stap 3 (waar octyn en hexyn boven de pijl staan). Het verschil zit in de fragmenten die worden gebruikt. Uiteindelijk bepaalt dat waar de dubbele binding in het molecuul komt te zitten.
Beste Marko,

Bedankt voor je reactie. Wat ik wil is het volgende. Ik ben een feromoon product aan het registreren in Kenia (waar ik woon). Voor de registratie moet de desbetreffende authoriteit het productie proces hebben van de 2 afzonderlijke ingredienten. Het bedrijf dat deze ingredienten produceert wil het proces niet vrijgeven (alhoewel ik heb vernomen dat het relatief eenvoudig proces is). Ik ben dus aan het zoeken naar literatuur over de synthese van insect feromonen. Waarschijnlijk ben ik dus inderdaad opzoek naar wat jij beschrijft als hetgeen te ver zou gaan om te bespreken.

In ieder geval nogmaals bedankt voor je reactie.

Chris

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Insect feromonen (hexadecenal synthese)

Kun je aangeven welke gegevens nu precies worden gevraagd? De details van alle procedures zal een bedrijf inderdaad niet zomaar vrijgeven. Het is dus de vraag welke details je nu precies moet hebben.

Er is behoorlijk wat vakliteratuur over de synthese van dit soort feromonen. Literatuur waarin nieuwe c.q. verbeterde routes worden beschreven. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden! Het is dan ook niet zo moeilijk om een beschrijving te vinden van de synthese, maar dit is vrijwel zeker niet de beschrijving van de route die jouw leverancier gebruikt.

Is het schema dat je daar hebt afkomstig van jouw leverancier?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 18

Re: Insect feromonen (hexadecenal synthese)

Beste Marko,

Dank voor je bericht.

Inderdaad, dit schema is afkomstig van de leverancier. Maar wanneer je mij kunt helpen aan een synthese via een andere route die gedetailleerd (en praktisch) beschreven wordt dan zou dit ook heel erg helpen.

Wat er door de authoriteit gevraagd wordt is: Beschrijf het productieproces van de actieve ingredienten.

De actieve ingredienten zijn dus Z-(9)-Hexadecenal en Z-(11)-Hexadecenal.

Mvg Chris

Reageer