Springen naar inhoud

Fotosynthese

• Log in om te kunnen reageren

sala

sala

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2011 - 10:54

op het balkon had ik een paar planten in verrschillende potten staan, sommige hadden een gat onderin en ander niet. ik sprak andere personen met planten en die zeiden mij dat ik allen potten met gaten moest gebruiken en korrels in de aarde had moeten stoppen zodat de wortels beter kunnen ademen. Dit vind ik raar omdat planten geen longen hebben en de planten en bomen in de natuur ook leven zonder korrels in de grond

Ik zag laatst een BBC docu waarin gesproken werd over warme en koude oceaan stromen. Hierin werd gezegd dat het koude water meer zuurstof kan oplossen dan warm water. Toen moest ik denken aan MIT college 3.091 College over oplossingen) en 5.111 over atoom verbindingen. Toen kwam ik op de volgende gedachtegang.

Als de lucht warm is dan is lucht de solvent waarin de waterdamp opgelost is, wat wil zeggen dat de lucht het waterdamp "draagt". Als deze lucht nou een koude lucht raakt en de waterdamp condenseert dan wordt het water de solven, nu "draagt het water de lucht en de massa van de water druppels zal toenemen en beginnen te vallen als regen. Naarmate de druppels vallen koelen ze meer af en nemen ze meer zuurstof op. Dit koude zuurstof rijk water komt in de grond te recht. de grond warmt het water weer een bbetje op waardoor het de zuurstof los laat in de aarde. naarmate de plant dit water omhoog zuigt en het steeds meer opwarmt en verdampt zal het water zijn zuurstof verliezen.

op school leerde ik dat het fotosynthese proces in houdt dat een plant c02 d.m.v. zonlicht omzet in 02. Maar klopt dit wel? zou die zuurstof niet kunnen komen van het regenwater? Immers co2 heeft, als ik het goed heb, 2 dubbele bonden die sterk zijn . het zou de plant veel energie kosten om dit te breken. Zou het niet kunnen zijn dat c02 als een soort isomer gebruikt wordt en d.m.v een molecuul met een n-h+ of een o-h- verbinding wordt omgezet in een zetmeel of suiker die je als een soort polymer kunt zien omdat er een koolstof keten in aanwezig is? En dat de plant deze zetmeel of suiker gedeeltelijk omzet in co2 (snachts) en nieuwe celstructuur om te groeien?

met vriendelijke groet,

sala

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

vennel

vennel

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2011 - 18:53

Als ik het me goed herriner gebeurd CO2 -> CH2O doormiddel van ATP en NADPH. CO2 wordt niet direct door zonlicht omgezet tot CH2O, maar door het gebruik van o.a. ATP, dat wel direct met behulp van zonlicht geproduceerd wordt.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2011 - 18:02

Ik zag laatst een BBC docu waarin gesproken werd over warme en koude oceaan stromen.

Heb je het hier over 'el niŮo' en 'la niŮa'?

op school leerde ik dat het fotosynthese proces in houdt dat een plant c02 d.m.v. zonlicht omzet in 02. Maar klopt dit wel? zou die zuurstof niet kunnen komen van het regenwater?

Ik denk dat er reeds genoeg onderzoek is gedaan naar fotosynthese en dat we best kunnen concluderen dat dit proces onomstotelijk is. Denk overigens maar aan een kaars die blijft branden onder een stulp in de aanwezigheid van een plantje. Ik betwijfel dat water hierbij de hoofdbron van O2 is...

Veranderd door Mako, 02 november 2011 - 18:03

A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2011 - 21:53

Als ik het me goed herriner gebeurd CO2 -> CH2O doormiddel van ATP en NADPH. CO2 wordt niet direct door zonlicht omgezet tot CH2O, maar door het gebruik van o.a. ATP, dat wel direct met behulp van zonlicht geproduceerd wordt.

Hier komt het op neer ja
Planten en andere fotosynthetische micro organismen maken suikers via CO2 en water, CO2 is namelijk hun enige koolstof bron.
Via de Fotofosforylatie (lichtreacties van de fotosynthese) wordt met behulp van zonlicht water gereduceerd tot zuurstof (een bijproduct voor de planten, gelukkig voor ons ! ). verder wordt er ATP en NADPH gesynthetiseerd, de plant gebruikt deze onder andere voor de calvin cyclus.
Dit is het gedeelte waar CO2 gefixeerd wordt, Het CO2 reageert met een andere molecule (Ribulose-1,5-bisfosfaat) en ondergaat enkele modificaties met behulp van ATP en NADPH. De uitgangsproducten zijn dus suikers die de plant kan gebruiken voor opbouw van de celwand, voor de glycolyse, etc.

sala

sala

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2011 - 13:12

Bedankt voor al jullie reacties en sorry dat ik zo laat antwoord. Nee het ging niet over el nino en el nina maar het was een BBC Wild life series en het ging over de wateren rond de Kaap de goede hoop. Ik ben geen bioloog en ga ervan uit dat wat jullie antwoorden correct is, maar dan blijf ik nog met een vraag zitten. Wat gebeurt er met de zuurstof die in het regenwater opgelost is en door de plant omhoog gezogen wordt. Ik weet niet of wortels echt ademen aangezien ze geen longen hebben, maar als ze dan toch blijken te ademen, hoe zorgen ze er dan voor dat er zuurstof is onder de grond?. Of is het misschien zo dat de wortels alle zuurstof uit het water halen en er totaal geen zuurstof meer in het omhoog gezogen water is?

met vriendelijke groeten,

Sala

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2011 - 10:22

Beste sala,

Dat water over de mogelijkheid beschikt een bepaalde hoeveelheid zuurstof in zich op te lossen lijkt me zeker geen foute uitspraak. Maar wat de link naar de plant betreft vrees ik wel dat je op een verkeerd spoor zit.

Planten hebben water nodig, zoveel is een feit, maar de wortels van een plant nemen uit het grondwater via osmotische- en diffusie processen de nodige bestanddelen op. Hoe een plant blijft groeien is gebaseerd op de energie die de plant bezit, hoe de plant uit de grondstoffen deze energie omzet is dan wel een vrijwel complex gebeuren.
Indien je geÔnteresseerd bent: bekijk even de calvincyclus en de fotosynthese.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2011 - 11:53

Eerst en vooral zijn er verschillende "technieken" in het plantenrijk waardoor planten kunnen zuurstof opnemen.
Maar algemeen en meest voorkomend, vooral bij de vaatplanten (bv. een eik) is dat zij "ademen" door zogenaamde huidmondjes. Dit zijn microscopisch kleine 'mondjes' die het vaakst voorkomen aan de bladeren van planten. Ze kunnen deze huidmondjes vaak ook zelf openen en sluiten en zo dus zelf regelen wanneer ze zuurstof, en LaTeX , enz. opnemen.

In het algemeen hebben de wortels geen ademfunctie, nu kan dit wel het geval zijn wanneer de plant groeit in zeer waterige omgeving. We spreken dan van een wortelmetamorfose, in dit geval ademwortels, ook wel pneumatoforen genoemd. Deze wortels steken dan boven het water uit zodat ze in contact zijn met de lucht en zo zuurstof kunnen opnemen.

als ze dan toch blijken te ademen, hoe zorgen ze er dan voor dat er zuurstof is onder de grond?

Wanneer zuurstof door de plant gevormd wordt, (als bijproduct in de calvincyclus), zullen ze dit ook vaak afgeven aan de omgeving, wederom via hun huidmondjes.
Ik weet er niet het fijne vanaf maar ik denk niet dat planten zelf veel bijdragen aan de hoeveelheid zuurstof die in een bodem aanwezig is.
Dit wordt o.a. veroorzaakt door wormen die in de bodem 'rondgraven' en zo de bodem verluchten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures