Meiose en mitose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 223

Meiose en mitose

ik moet dit jaar een profielwerkstuk maken en deze gaat over baby's, een onderwerp is wat er gebeurd met de celdeling door meiose of mitose maar ik heb geen idee wanneer je meiose of mitose krijgt.

kan iemand mij dit makkelijk uitleggen zodat ik dat snap???

alvast bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Meiose en mitose

Wat snap je precies niet aan mitose en meiose? Het is handig om met specifieke vragen te komen en deze eerst al eens op google op te zoeken. Zo vind ik bij de eerste hit al een duidelijke uitleg: zie hier en kijk daarnaast eens rond op het forum, er zijn al vele vragen hierover behandeld.

Wat wil je precies gaan uitzoeken met je PWS? Begrijp ik het goed dat een deelvraag is wat de begrippen meiose en mitose inhouden? Deze begrippen zijn dus relatief makkelijk op te zoeken en ik vraag me af of je begeleider het zal accepteren dit als deelvragen te gebruiken. De antwoorden op jouw deelvragen zullen namelijk samen het antwoord vormen op jouw hoofdvraag. Heb je deze al gevormd?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 223

Re: Meiose en mitose

ik heb op al een aantal sites gekeken maar het wordt mij niet duidelijk daarom vraag ik het dus ook.

Het is ook geen deelvraag ik wil dat in de deelvraag verwerken om een duidelijk beeld te krijgen. Het gaat erom wat er na de bevruchting gebeurd meiose of mitose of beide daar heb ik dus geen idee van.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Meiose en mitose

Meiose is celdeling om geslachtscellen te vormen. 'Normale' celdeling noemt men mitose. Wat gebeurd er dus na de bevruchting?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 223

Re: Meiose en mitose

mitose, dus tijdens de bevruchting is er sprake van meiose???

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Meiose en mitose

Dit onderwerp past beter in Huiswerk en Practica en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Meiose en mitose

mitose, dus tijdens de bevruchting is er sprake van meiose???
Door een meiotische deling ontstaan geslachtscellen zoals Wouter_Masselink al aanhaalde. Na de bevruchting (het samensmelten van 2 geslachtscellen) zal dus opnieuw mitose optreden.

Tijdens de bevruchting is er gewoon sprake van amfimixie (samensmelting) de meiose voor de geslachtscellen vond al plaats in de eierstok en de zaadbuisjes.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 223

Re: Meiose en mitose

dus meiose is het ontstaan van de geslachtscellen bij de mannen en bij de vrouwen dus apart. Na de bevruchting vind dus mitose plaats??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Meiose en mitose

dus meiose is het ontstaan van de geslachtscellen bij de mannen en bij de vrouwen dus apart.
Een gewone cel in het menselijk lichaam bevat 46chromosomen. Wanneer deze cel zich moet delen moet dus een gelijkaardige cel ontstaan, hierbij komt mitose kijken. Uit een moedercel met 46chromosomen ontstaan 2 dochtercellen met 46chromosomen.

Wanneer we naar de bevruchting kijken is dit een samensmelting van een zaadcel en een eicel. Om een levensvatbaar embryo te krijgen moet dit 46chromosomen bevatten. Stel dat een zaadcel, net als een gewone lichaamscel, 46chromosomen had dan zou het embryo 92chromosomen tellen.

Zowel de zaadcel als de eicel moeten dus 23chromosomen bevatten om dan samen een embryo met 46chromosomen te tellen.

Uit één moedercel kan door middel van meiose 4 dochtercellen ontstaan met elk 23chromosomen. Dit proces doet zich voor in de zaadbuisjes bij de man en in de eierstok bij de vrouw.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 223

Re: Meiose en mitose

oke wanneer heb je nu meiose en mitose gewoon simpel gezegd wanneer heb je meiose na de bevruchting en wanneer heb je mitose na de bevruchting???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Meiose en mitose

wanneer heb je meiose na de bevruchting en wanneer heb je mitose na de bevruchting???
Mitose is het delingsproces wat elke lichaamscel ondergaat. Ongeveer 30 uur na het samensmelten van de zaadcel en eicel start te mitose, deze blijft je gehele leven doorgaan aangezien je elke seconde nieuwe cellen aanmaakt. Wat betreft de meiose (delingsproces van de geslachtscellen) na de bevruchting; dat hangt van het geslacht van het embryo af:

Meisjes hebben eicellen die al bijna vanaf het begin van de zwangerschap van hun moeder worden aangemaakt, het proces waarbij een eicel wordt gemaakt heet ook wel oögenese en start tussen de 15e en 28e week tijdens de zwangerschap. Al snel gaat deze meiotische deling over op de mitose (tijdens de profase van meiose I) (Lees hier meer.)

Jongens hebben geen eicellen maar zaadcellen die pas worden aangemaakt in de puberteit, spermatogenese, bij hen is er dan pas sprake van meiotische delingen. (Lees hier meer.)

Kun je zo verder komen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 223

Re: Meiose en mitose

oke

dankje denk dat het nu wel helemaal duidelijk is ;)

Reageer