Diffractie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 73

Diffractie

Hey iedereen,

In een interferentie experiment staan de bronnen (speten) 0,20 mm uit elkaar. Licht met een een golflengte van 600 nm vormt interferentielijnen op een scherm dat op 80 cm van de spleten staat.

Hoe ver bevindt de tweede donkere en de tweede lichte lijn zich van het centrale maximum

Ik zou niet weten hoe ik hieraan moet beginnen. Zou er mij iemand een duwtje in de rug willen geven?

de formules van diffractie en interferentie ken ik maar ik kan ze niet goed toepassen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Diffractie

Denk eens aan knopen, buiken en weglengteverschil per golflengte.

'De twee spleten trillen in fase.'

Berichten: 73

Re: Diffractie

ik begrijp dat ze in fase trillen en daardoor het ontstaan geven aan maximale en minimale intrinsieke waarde (interferentiepatroon)... Kan je me iets verder helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Diffractie

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 73

Re: Diffractie

ik begrijp dat ze in fase trillen en daardoor het ontstaan geven aan maximale en minimale intrinsieke waarde (interferentiepatroon)... Kan je me iets verder helpen?
Ik heb de theorie grondig gelezen maar toch kan ik die oefening nog altijd niet oplossen.

condities voor max : y = (m x lambda x afstand) / afstand tussen de twee spleten

Maar hoeveel keer moet ik die m dan nemen? Is het dan 2 keer aangezien ik een top wil bereiken en 1,5 keer voor een dal ?

Berichten: 12

Re: Diffractie

De formule is d•sin(ϴ) = m• λ

Je stelt vragenderwijs juist dat de tweede top> m=2. En voor het tweede dal m=1 ½

De afstand op het scherm is te bereken uit de hoek ϴ, waarbij de aanliggende zijde de 80 cm is, en de tegenoverliggende zijde de afstand vanaf het centrum is tot de gevraagde lijn.

Straight forward is om de formule twee keer toe te passen, één keer voor m=1 ½ en één keer voor m=2, via goniometrie verkrijg je dan de twee afstanden. Het verschil is het antwoord.

Laat op dit forum je berekeningen maar eens zien, dwz beide hoeken, en beide afstanden, en uiteindelijk het gevraagde verschil

Reageer