Foto maken door telescoop?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Foto maken door telescoop?

zijn er soms mensen hier die zich met deze tak al even bezighouden?

Ben namelijk van plan om er mee te beginnen. Heb het ooit al eens gedaan in "groepsverband".

Het gaat hierbij om manuele fototoestellen en niet om digitale/webcam beelden :shock:

Iemand tips voor goede boeken? Sites eventueel. Moet allemaal in in het nederlands.

En heeft iemand die formules (of een boek/site) waar deze instaan, om te bepalen om je object dat je wil fotograferen met een bepaalde lens in je beeldveld komt.

alvast bedank!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: Foto maken door telescoop?

Noortje: de uberbelg die aan astrofotografie doet is Geert Vandenbulcke. Hij heeft ook een Nederlands (een van de weinige) boek erover geschreven en ik meen dat het ook on-line staat.

http://users.skynet.be/tranquillity/

Ik doe wel e.e.a. met astrofotografie dus als je concrete vragen hebt...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Foto maken door telescoop?

alvast bedankt! zal eens rondsnuffelen op zijn site.

engelse boeken zijn ook welkom !

ben je er al lang mee bezig? En werk je met manuele apparatuur of digitaal?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: Foto maken door telescoop?

Wel een aantal boeken die ik je kan aanraden (maar deze zijn Engels):

Michael Covington: Astrophotography for the amateur 2nd Edition

Robert Reeves: Wide-Field Astrophotography

De laatste heb ik thuis liggen en beide ken ik in grote lijnen wel. Beide raad ik je aan. Ook gewoon proberen

Mijn spullen tot nu toe om mee te fotograferen:

Een ETX90

Een zelfbouw 125mm f/8 refractor

Een zelfbouw 82mm f/6 refractor (wordt als volgkijker gebruikt)

Een goede duitse montering heb ik nog op het oog.

Een Nikon F2A met 50mm 1.4 objectief (Dit is een manuele camera)

Mijn plannen op korte termijn: webcam ombouwen tot autoguider, duitse montering die ik op het oog heb voor deze zomer aankopen evt. met hulp van bijbaantje. Alle spullen inladen in kisten en meenemen naar IAYC en daar heel veel oefenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Foto maken door telescoop?

heb de site al eens doorgenomen en ziet er best wel interessant uit! bedankt voor de tips!

Ga als ik ens tijd heb, ook eens kijken achter die boeken. mischien eens eerst in de bib

Voor mij zou het voorlopig hoofdzakelijk zonder telescoop zijn als ik ermee begin, om allereerst leren werken en spelen met verschillende sluitertijd en zo van die zaken.

zelf heb ik geen telescoop, maar heb er altijd ter beschikking :shock: . maar voorlopig zonder.

Hoop tegen de zomer aan eens alles stilletjes aan onder de knie te hebben, om in de zomer veel te kunnen waarnemen en hopelijk mooie fotootjes te kunnen nemen:)

wat is IAYC?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: Foto maken door telescoop?

IAYC: International Astronomical Youth Camp (zie ook: www.iayc.org) Reeds drie maal meegeweest en wil beslist nu ook mee gaan. Is supertof. Ik ken nog wel een oud Urania lid die ook meegeweest is in 2000.

Als je met een camera/statief wil beginnen: prima, maar leen/koop dan een manuele camera (bijna elke is goed, maar vaak gebruikt men een Olympus OM-1 of een Nikon F2. Met een digitale camera schiet je dan weinig op behalve als je een telescoop hebt (of je moet een digitale SLR hebben, veel ping ping).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Foto maken door telescoop?

ben zoiezo van plan om manueel te gaan. digitaal spreekt me niet echt aan op deze moment. Heb er al heel mooie beelden van gezien, maar toch.

IAYC ziet er wel leuk uit! en erg lang! 20 dagen. de prijs op zich vind ik wel meevallen, niet dat het weinig is, maar ken duurdere zaken :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: Foto maken door telescoop?

Die 20 dagen (het was zelfs eerst 21 :shock: ) vliegen voorbij. Ik kan het je echt aanraden, supertof. (Als je even tijd/geld over hebt!) een van de grootste voordelen van manueel is mijns insziens dat je, als je de juiste film hebt, je een veel hogere resolutie hebt dan electronisch. Ik heb eens een 6cmx6cm negatief gezien van de noordamerikanevel uitvergroot tot 6x6m en de sterren aan de rand van het beeld (meest kritisch) waren niet groter dan enkele mm!

Berichten: 4

Re: Foto maken door telescoop?

uhmm.. Misschien een hele domme vraag. Maar hoe maak je eigenlijk een foto door je telescoop?

Ik heb geen telescoop helaas, maar ik ben wel van plan om er ooit een te gaan kopen.. "Helaas" heb ik een andere hobby waar al m'n geld in gaat :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Foto maken door telescoop?

Is geen domme vraag hoor . ;)

Het is een beetje afhankelijk van de camera die je hebt .

Heb je een compact cameratje dan kan je die door het oculair richten en zo foto's maken .

Dit noemen ze afocaal fotografie of digiscopen .

Dit type van fotografie wordt vooral door vogelaars gebruikt ,maar het kan ook gebruikt worden voor de meer hemelse waarnemingen .

Heb je een (D)SLR dan heb je meer mogelijkheden .

Eerst en vooral is er de prime focus fotografie .

Hierbij doet de telescoop (zonder oculair) dienst als telelens .

Die kan zowel overdag als 's nacht .

Op deze manier is er over et algemeen minder telebereik dan met digiscoping .

Digiscoping kan ook met een reflex maar is toch minder algemeen .

Met een reflex camera kan je ook oculair projectie gebruiken .

Hierbij wordt het beed letterlijk op de "gevoelige plaat" geprojecteerd middels een oculair .

Dit wordt vooral gebruikt voor planetaire fotografie of voor close up's van zon en maan .

Met deze laatste methode is de brandpunt dermate lang dat er een groot lichtverlies optreedt .

Dus deze methode kan alleen gebruikt worden als er gunstige luchtomstandigheden zijn .

Een laatste methode die heel populair is is het gebruikt maken van een (aangepaste) webcam .

Doordat webcams een zeer klein opnameveld hebben en lichtgevoelig zijn zijn ze geschikt voor planetaire opnames .

Daar komt ook nog bij dat ze een heel stuk sneller zijn dan de meeste camera's , als je 10 seconden filmt heb je meer frames dan je zou hebben als je met een reflexcamera zou werken .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Foto maken door telescoop?

Hierbij nog een voorbeeld van oculairprojectie en webcammen .

De eerste is met projectie gedaan .

De effectieve brandpunt is 6600mm

Afbeelding

Deze is met een firewire camera gedaan met effectieve brandpunt van 555mm .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Foto maken door telescoop?

Hallo,

Voordat ik mijn vraag stel, wil ik even zeggen dat het me spijt als deze vraag al eerder is gesteld, of een gelijke, ik heb me rotgezocht en heb het niet gevonden.

Komt ie :D : ik heb dus een Canon D60 (digitale spiegelreflexcamera) en vroeg mij af of je daarmee foto's kan maken door een telescoop (of misscien op een andere manier?) Ik heb nog geen telescoop gekocht en stel deze vraag daarom bijtijds, want dan kunnen jullie me misschien een lens aanraden die daarvoor het meest geschikt is.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Foto maken door telescoop?

ja dat gaat zeker, alleen zal je niet zo'n schitterende resultaten hebben...

Bij het topic met zelfgemaakte foto's van de ruimte staat er eentje tussen dat met een eenvoudig cameraatje is getrokken door een telescoop, alleen is ie helemaal niet scherp... 

:D

Reageer