Springen naar inhoud

Algemene natuurwetenschappen

• Log in om te kunnen reageren

Yke18

Yke18

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2011 - 13:32

Dacht ik EINDELIJK af te zijn van natuurkunde, krijg ik nu het vak ANW! ;)

In de lesbrief staat de volgende zin:
Zonnevlekken zijn gebieden van intense magnetische activiteit die de convectie verhindert, waardoor het energietransport van de hete binnenkant naar de oppervlakte beperkt wordt.
Wie kan deze zin, overigens LETTERLIJK door mijn docent van wikipedia afgehaald, verklaren en in een wat makkelijkere 'taal' uitleggen?

Veranderd door Yke18, 02 november 2011 - 13:33

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 november 2011 - 14:18

Dacht ik EINDELIJK af te zijn van natuurkunde, krijg ik nu het vak ANW! ;)

In de lesbrief staat de volgende zin:
Zonnevlekken zijn gebieden van intense magnetische activiteit die de convectie verhindert, waardoor het energietransport van de hete binnenkant naar de oppervlakte beperkt wordt.
Wie kan deze zin, overigens LETTERLIJK door mijn docent van wikipedia afgehaald, verklaren en in een wat makkelijkere 'taal' uitleggen?

Zonnevlekken lijken zwart maar zijn altijd nog een paar duizend K. De temperatuur is beduidend lager dan die van de fotosfeer (het zichtbare oppervlak van de zon).
Daardoor komt er van een zonnevlek veel minder straling per m2 en per s vrij dan van de hete fotosfeer.
Dat komt doordat er bij zo'n vlek minder warmte naar de fotosfeer wordt 'opgetild'.
De oorzaak daarvan ligt buiten jouw belangstellingsfeer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures