Warmtegeneratie in koppeling omzetten in elektriciteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Warmtegeneratie in koppeling omzetten in elektriciteit

Hallo,

Voor een opdracht tussen mijn universiteit en het bedrijf VCST moet ik een PTO ontwerpen die zichzelf controleert of er een te groot vermogen wordt gevraagd door de PTO.

Om dit te doen wil ik gebruik maken van de warmte die ontstaat bij als de PTO gaat slippen. Na een beetje te hebben gezocht vond ik dat dit misschien mogelijk was via thermokoppels (of door gebruik te maken van het Seebeck effect).

Weet er iemand of er voor thermokoppels of andere (bv. thermodisc) gebruik wordt gemaakt van een externe stroomaanvoering sinds dit er in de koopeling niet voor handen zal zijn. Ik heb ook al gekeken om gebruik te maken van het pyro effect mr dit bleek ook niet haalbaar (omwille van piezo elektrische effecten). Weet er iemand wat de waarden van output voltages zijn indien je een temperatuurverschil van meer als 150 graden hebt? (ik vond dat dit +- 80mV was en ga er dan dus vanuit dat er hier geen gebruik wordt gemaakt van een externe stroomaanvoer?)

Vriendelijke groeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtegeneratie in koppeling omzetten in elektriciteit

Al eens aan infrarood meting gedacht? Dan hoef je geen direct contact te maken met roterende delen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer