Fm-transmitter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Fm-transmitter

fm_transmitter.png
fm_transmitter.png (6.91 KiB) 549 keer bekeken
Als men bovenstaande schets bekijkt: er wordt gevraagd om het audiosignaal (bepaald door de spanning die de microfoon levert) van de electret mic 20 keer te verzwakken. Wat ik nu wilde doen was een spanningsdeler zetten. Ik redeneerde zo: de microfoon wordt gevoed door de 9V, die genereert een spanningsignaal, waarvan we 1/20 willen overhouden. Dus ik plaats er twee weerstanden achter, waarvan de laatste aan de grond wordt geplaatst, en tussen de twee weerstanden verbind ik weer met de rest van het netwerk. Immers, als ik de eerst weerstand, net achter de microfoon, 19 keer groter kies als de laatste, dan is er een spanningsval over de eerste weerstand die ervoor zorgt dat er 19/20 valt over de eerste, en dus exact 1/20 overblijft tussen de twee weerstanden.

Nu, dat blijkt fout te zijn. Iemand zei dat je slecht één weerstand nodig hebt, omdat de tweede weerstand (impedantie) van die spanningsdeler de netwerkimpedantie is. Dat klinkt inderdaad logisch. Wat doe je dan? Je zet de 9V bronspanning over het netwerk, en je meet de spanning tussen de uitgang van de microfoon en de pluspool van de spanningsbron, waarmee je de netwerkimpedantie hebt, waarvan je vervolgens het reële deel neemt en een weerstand neemt die 19 keer groter is? EN die vervolgens schakelen tussen de uitgang van de microfoon en de rest van het netwerk?

Wat is er verkeerd met mijn voorstel? En is mijn tweede idee juist?

Als er iets niet duidelijk is, hoor ik het graag, dan kan ik toelichten.

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Fm-transmitter

Een spannigsdeler werk enkel maar perfect in onbeladen toestand natuurlijk. Als je hem stroom laat leveren aan de uitgang, dan zal de uitgangsspanning zakken. Makkelijk uit te rekenen door een circuitje te nemen met 3 weerstanden.

Je kan dit oplossen door de weerstanden van de spanningsdeler kleiner te maken zodat er meer stroom loopt. Hierdoor is de belasting van de deler meer te verwaarlozen. Maar je betaalt natuurlijk een prijs in je energiefactuur.

Je kan de uitgang ervan bufferen, dat kost ook meer vermogen.

De andere oplossing is natuurlijk zoals voorgesteld om de ingangsweerstand van de belasting mee te nemen.

Ik volg je verhaal wel neit helemaal hoe je de ingangsimpedantie wil meten?

Bij DC is deze voor jouw schakeling simpel die 68k.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fm-transmitter

Bedankt voor je antwoord. Ik zou de ingangsimpedantie bepalen door de 9V erover te zetten en vervolgens met een multimeter meten welke stroom er loopt? Of is dat wat kort door de bocht?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Fm-transmitter

Ik heb eens opgezocht hoe zo'n electret microfoontje werkt. Ik had niet door dat 68k eigenlijk deel was van de microfoon setup.

Die is deel van een common-source versterker. De versterking hiervan hangt af van de impedantie die de microfoon aan zijn uitgang ziet.

Afbeelding

Die spanningsdeler in serie gaat dus niet werken. Als je een extra weerstand zet, dan verhoogt de gain, maar je takt af via de spanningsdeler waardoor je de totale gain weer verkleint. Netto heffen beide elkaar mooi op en blijft de gain hetzelfde.

Je kan wel een extra weerstand in parallel zetten met die 68k om de versterking te verlagen.

In principe moet je ook rekening houden met de uitgangsimpedantie van de transistor zelf, die komt extra in parallel. Die kan je opmeten door de helling van de I-V karakteristiek te bepalen (rond je DC bias punt).

Edit:

In de praktijk lijkt het me wel beter om de versterkingsfactor van de volgende common-emitter trap te verlagen. Kleine signalen moet je in principe zo snel mogelijk versterken om minder gevoelig te zijn aan ruis. Dus kan je beter die eerste versterking zo groot mogelijk houden.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fm-transmitter

Hier ben ik wel iets mee, bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7.068

Re: Fm-transmitter

Misschien is het te simpel gedacht, maar is het niet het makkelijkst om de 10k weerstand gewoon te vervangen door een andere weerstand?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Fm-transmitter

Je zou ook een spanningsdeler kunnen opnemen tussen de twee transistoren.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Fm-transmitter

Misschien is het te simpel gedacht, maar is het niet het makkelijkst om de 10k weerstand gewoon te vervangen door een andere weerstand?
Het lastige daarbij, lijkt me, zoals de transistor nu geschakeld is, is dat je daarmee ook de bias instelling van die transistor verandert.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 7.068

Re: Fm-transmitter

Het lastige daarbij, lijkt me, zoals de transistor nu geschakeld is, is dat je daarmee ook de bias instelling van die transistor verandert.
Ik heb het idee dat dat wel meevalt. Volgens mij wordt de biasstroom voornamelijk bepaald door de 1M weerstand. De verandering van de 10k weerstand naar bijvoorbeeld 1k heeft geeft dan een verandering van minder dan 1%.

Berichten: 186

Re: Fm-transmitter

Elektret op 9V zit meestal 10-20 K mee in serie.

Instelpotm. 25K loper naar 22n ipv 68K.

Reageer