12V 100A naar 220V 20A

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

12V 100A naar 220V 20A

Ik zit met de vraag kan ik de stroom van een alternator van een voertuig (bv.auto, bestelwagen of vrachtwagen) omvormen naar 220v 20a. Deze vraag is wel fictief en ben dit niet aan het uitvoeren maar zou dit graag willen weten.

Berichten: 1.816

Re: 12V 100A naar 220V 20A

Uit 1200 watt, 4400 watt maken? Die truc wil ik ook.

Behalve dat altenators redelijk in onbruik zijn, denk ik, we gebruiken nu electronische omvormers. En dat lukt met > 80% rendement.

Maar 4400 watt vereist een aardig dure omvormer, dan zou een (benzine/diesel) generator handiger zijn.

Voor kleinere vermogens zijn er ruim apparaten (omvormers) te koop.
LiA

Berichten: 6

Re: 12V 100A naar 220V 20A

Ik heb een alternator gekozen omdat ik dit ken en weet dat dit niet veel weerstand heeft om te laten draaien het moet alleen maar het gewenste toerental hebben.

Stel nu dat ik meerdere alternators heb kan ik dan aan de 4400w geraken.

Berichten: 1.816

Re: 12V 100A naar 220V 20A

Meerdere altenators? Heb je een privé eiland ergens? Want die dingen geven nogal wat radio storing/straling af.

Gewoon niet mee verder gaan. Is achterhaald en zinloos.
LiA

Berichten: 1.816

Re: 12V 100A naar 220V 20A

Ach wil ook niet vervelend doen. Als jij mij die truc geeft voor die vermogens-toename, dan geef ik jou alle berekeningen, apperatuur enz.

Dan worden we samen rijk in een energie-firma en hoeven nooit meer te werken.

Als je aan een normale energie overdracht zit te denken, dan is het wel mogelijk mbv bijv een trafo voor hogere spanningen of via gelijkrichting een (grote) accu laden of via electronische omvorming. Soms moet je de spanningen ook nog eens bijstellen voor frequentie en sinusvorm enz.

Maar 4k4 watt output is best veel, moet er toch ca 5kw in en welke accu trekt dat??.

Een standaard dynamo van een auto zit rond de 400-600 watt, dacht ik. In serie zetten is lastig.

Dus blijft mijn advies van een grote generator. En helaas geen rijkelui's leven.

P in= P out ( - verliezen) blijft nog steeds geldig, denk ik.



PS Een altenator zat vroeger in een jeep, die maakte van gelijkspanning een wisselspanning enz. Kan zijn dat ik die zaken wat verwar.
LiA

Berichten: 6

Re: 12V 100A naar 220V 20A

Er bestaat al een alternator met stroomomvormer in één systeem heb dit net gevonden. De dynawatt 4000 geeft 230v 18a 4000w dus mijn vraag is opgelost toch bedankt voor de reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: 12V 100A naar 220V 20A

Uit 1200 watt, 4400 watt maken?
Deze wens schendt de wet van behoud van energie.

Reageer