Springen naar inhoud

Delokalisatie - pi-elektronen

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 november 2011 - 22:35

Bekijkt men volgende mesomeerstructuren van furaan:
Geplaatste afbeelding

Dan vraag ik me af of deze evenwaardig zijn. Immers, de laatste vier hebben toch een formele lading op de O. Kan ik dan besluiten dat de eerste structuur dominant is?

Als ik de bindingsorde wil bepalen, dan veronderstel ik dat deze 7/5 is. Ik heb het toch juist als ik het elektronenpaar van O niet meetel voor de bindingsorde te bepalen?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2011 - 00:10

Dan vraag ik me af of deze evenwaardig zijn. Immers, de laatste vier hebben toch een formele lading op de O. Kan ik dan besluiten dat de eerste structuur dominant is?

Ze zijn inderdaad niet gelijkwaardig, en structuren met een ongunstige lading op een atoom zijn inderdaad minder gunstig. Structuren met een ladingsscheiding overigens ook; die toestand vertegenwoordigt immers een bepaalde potentiŽle energie.

Maar dat is niet het hele verhaal. Er zijn immers vier keer zo veel grensstructuren met een positieve lading op het O-atoom.

Als ik de bindingsorde wil bepalen, dan veronderstel ik dat deze 7/5 is. Ik heb het toch juist als ik het elektronenpaar van O niet meetel voor de bindingsorde te bepalen?

Over welke bindingsorde hebben we het hier?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 november 2011 - 01:12

Dat eerste volg ik, bedankt!

Over welke bindingsorde hebben we het hier?

Ik deel het aan bindingen door het aantal te maken verbindingen, dat is dan verkeerd?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures