Lineaire deelruimte bepalen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Kun je een exacte definitie van nulvector geven? Zeg van een ruimte V.


Ik dacht dat dat gewoon een vector was met grootte 0...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Ja, maar hij voldoet ook aan eigenschappen. Bijv f + g geeft weer g als f de nulvector is van
\(\rr[X, Y]_{\leq 2}\)
.

Daarnaast, hoe meet je de 'grootte' van een functie?

Maar volgens mij zoek je het te ingewikkeld. Lijkt het je niet logisch dat de nul-functie je nulvector is?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Drieske schreef:Ja, maar hij voldoet ook aan eigenschappen. Bijv f + g geeft weer g als f de nulvector is van
\(\rr[X, Y]_{\leq 2}\)
.

Daarnaast, hoe meet je de 'grootte' van een functie?

Maar volgens mij zoek je het te ingewikkeld. Lijkt het je niet logisch dat de nul-functie je nulvector is?
Dus f(0,0)=0 is de enige nulvector?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Nee, dat is niet de nulfunctie. De nulfunctie is de identieke nulfunctie. Dus f(x, y) = 0.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Nee, dat is niet de nulfunctie. De nulfunctie is de identieke nulfunctie. Dus f(x, y) = 0.


Dan dus wel mijn 1e post....

(0,0), (1,0) en (0,1)..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Neen. Het is de functie zodat f(x, y) = 0 voor alle x en y. Dus evengoed voor (1,2) bijv.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Neen. Het is de functie zodat f(x, y) = 0 voor alle x en y. Dus evengoed voor (1,2) bijv.
Ja ok, dat snap ik, maar ik had wel erbij gezegd, uitgaande van de vorige som, dus voor die vorige som gold dat (0,0), (1,0) en (0,1) in ieder geval al voldeden :)

Maar goed, maakt niet uit :)

Bedankt voor alle hulp! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Ik ben niet overtuigd dat je het juiste voor hebt. Met
Jaimy11 schreef:Dan dus wel mijn 1e post....

(0,0), (1,0) en (0,1)..
bedoel je toch:
Jaimy11 schreef:Een vector die zichzelf aanwijst, een vector die gewoon 0 is, een vector die opgeteld bij een andere vector niks toevoegt...

dus bedoel je dan dat f(0,0)=0, f(1,0)=0 en f(0,1)=0 allemaal nulvectoren zijn?
Dan snap ik dit
Ja ok, dat snap ik, maar ik had wel erbij gezegd, uitgaande van de vorige som, dus voor die vorige som gold dat (0,0), (1,0) en (0,1) in ieder geval al voldeden :)
totaal niet. Dus: kun je eventueel wat toelichten?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Dus: kun je eventueel wat toelichten?
Wat ik probeerde te zeggen is:

De 3 genoemde (x,y) zijn onderdeel van het "grote geheel"

Als alle x,y in de vectorruimte voldoen, dan spreek je van de nulvector.

Right?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Klopt... Als je dus met functies werkt, is je nulvector altijd de identieke nulfunctie.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Klopt... Als je dus met functies werkt, is je nulvector altijd de identieke nulfunctie.


Mooi, dan kunnen we dit topic eindelijk afsluiten, haha :)

Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire deelruimte bepalen

Graag gedaan :) . Veel succes nog met de rest!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer