Lezenswaardig

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Lezenswaardig

Ik ben benieuwd welke (populair-wetenschappelijke) boeken jullie op dit moment aan het lezen zijn? En uiteraard of het betreffende boek aan te raden is? Laat het weten!

Berichten: 5

Re: Lezenswaardig

Goed, laat ik dan beginnen. Recentelijk heb ik het nieuwe boek van Steven Pinker aangeschaft ("The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined"), waarin hij betoogt dat menselijk geweld over de eeuwen heen is afgenomen.

Om op de hoogte te blijven van wetenschappelijke boeken, kijk ik vaak even op deze site die dagelijks wordt geupdate:

Populair-wetenschappelijke boeken

Als iemand nog een website weet waarin een overzicht staat van Nederlandse populair-wetenschappelijke boeken, dan is dat natuurlijk ook erg interessant!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Lezenswaardig

Ik voeg er eentje aan toe:

<!--start boeklink 9028418296 -->Afbeelding

De vergissing van Descartes

Antonio R. Damasio
<!--einde boeklink-->

Een boek waarin Damasio het belang van onze emoties bespreekt en aangeeft wat het effect is van diverse cerebrale letsels (gelinkt met emoties) op ons denken, onze beslissingen ed. Ook de somatic marker hypothese komt uitgebreid aan bod.

Het boek is zeker de moeite om te lezen. Ik ben er dan ook mee bezig. De enige reden waarom ik het minder snel uit krijg dan een ander boek, is dat het boek bij mij bedoeld was als bedlectuur, net voor het slapengaan dus, terwijl het boek van Damasio toch niet echt een bedoeld is om in halfwakkere toestand door te nemen... ;)

Verder is het wel noodzakelijk dat je al wat kennis hebt van de neurobiologie en -fysiologie, anders wordt het moeilijk volgen, denk ik.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Lezenswaardig

En nog 2 boeken erbij... ;)

<!--start boeklink 9026319363 -->Afbeelding

De geluksformule

Stefan Klein
<!--einde boeklink-->

Dit boek is erg verhelderend over hoe onze emoties, gedrag en cognities onze hersenwerking bepalen en omgekeerd, hoe onze hersenen onze emoties, cognities en gedrag bepalen. Het is helemaal niet zo moeilijk om te begrijpen wat de auteur heeft beschreven. Wel gaat de auteur soms ietsje te ver in z'n stellingen, maar dat moeten we er dan maar bijnemen.

Ik heb dit boek een 4-tal jaren geleden doorgenomen en ik herinner me dat het voor mij toen een eye-opener was.

Dan nog een leuk en demystificerend boek:

<!--start boeklink 9058140059 -->Afbeelding

Magie van het gezond verstand

Georges Charpak
<!--einde boeklink-->

De auteurs leggen verschillende zogenaamd 'magische' verschijnselen uit. Daardoor leer je makkelijker bedrog te doorzien, zoals telepathie, psychokinese, astrologen, de illusie van de minimale kans, pendelen, enz... Ook dit boek leest erg makkelijk.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: Lezenswaardig

Altijd lezenswaardig vind ik Oliver Sachs.

<!--start boeklink 9789029085038 -->Afbeelding

Musicofilia

Oliver Sacks
<!--einde boeklink-->

In Musicofilia toont Oliver Sacks aan de hand van bijzondere ziektegeschiedenissen aan welke invloed muziek op het brein heeft. Hij gaat in dit boek in op de neurologische werking van muziek aan de hand van ervaringen van gewone mensen, zoals een man die getroffen werd door de bliksem en daarna de drang kreeg om piano te leren spelen. Via van deze het neurologisch onderzoek van dit soort zaken, schets hij een beeld van de psychologische werking van muziek op het wezen van de mens.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer