Helling op punt van een cirkel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 56

Helling op punt van een cirkel

Hallo ;)

Ik ben bezig met natuurkunde, maar dit is alleen maar wiskunde dus vandaar. In de vraag staat dat er een schans is en ik moet de helling op het einde van die schans weten. De hoek is 75°. Waarschijnlijk ben ik wat onduidelijk, dus heb ik een plaatje bijgevoegd. Ik wil de helling weten op het rode punt. Zelf dacht ik eraan om de hoek iets te vergroten naar bijvoorbeeld 75,1° en de coördinaten van beide punten berekenen. Dan kan je daartussen de helling berekenen, maar dit vond ik niet echt een mooie oplossing. Mijn wiskundeleraar zei dat ik de formule voor een cirkel moest ombouwen naar een grafiek, deze spiegelen om y = x en dan de helling berekenen. Maar dat werkte niet omdat ik hem niet kan spiegelen door de X en Y te verwisselen, dan krijg ik precies dezelfde formule.

Alvast bedankt :P
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (1.6 KiB) 502 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Helling op punt van een cirkel

Teken eens een raaklijn aan de schans door het punt...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Helling op punt van een cirkel

Wat weet je van raaklijn en straal in hetzelfde punt van de cirkel?

Berichten: 56

Re: Helling op punt van een cirkel

Een raaklijn is wel mogelijk, maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is. Ten eerste hebben we dat al eeuwen niet meer gedaan en ten tweede vind ik dat zelf niet heel precies.

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Helling op punt van een cirkel

t' Is niet omdat je dat al eeuwen niet meer gedaan hebt, dat je dat ook nooit meer zal moeten doen he... ;)

En wat bedoel je met "niet precies"?

Berichten: 56

Re: Helling op punt van een cirkel

Nee dat snap ik, maar ik verwacht niet dat ik het zo moet doen, daar komt het op neer. ;) Ik bedoel met niet precies dat het niet exact is, ik zou het graag wiskundig willen berekenen, in plaats van een onnauwkeurige raaklijn.

@Safe: de raaklijn heb ik niet. Verder lijkt mij de straal niet van belang, een cirkel blijft een cirkel, hoe groot ook. Maar om je vraag te beantwoorden, de straal is 1 meter.

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Helling op punt van een cirkel

...Ik bedoel met niet precies dat het niet exact is, ik zou het graag wiskundig willen berekenen, in plaats van een onnauwkeurige raaklijn...
De tekening is dan ook alleen maar als hulpmiddel om er een visuele voorstelling van te kunnen maken.

Eens je "ziet" wat je moet hebben, kan je gaan rekenen...

Berichten: 56

Re: Helling op punt van een cirkel

Oh. sorry, verkeerd begrepen. Maar dan begrijp ik alsnog niet wat ik moet doen. Ik snap wat een raaklijn is, maar niet hoe die me helpt om dit op te lossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Helling op punt van een cirkel

Wel, dat brengt ons terug naar het eerste deel van de vraag van Safe: wat weet je van een raaklijn?

Ik bedoel... als je de raaklijn in een punt hebt, wat zegt die raaklijn dan over dat punt?

Berichten: 56

Re: Helling op punt van een cirkel

Dan weet je de richtingscoëfficiënt en vanuit daar kan ik de hoek wel berekenen. Maar hoe stel je dan een raaklijn op van een punt op een cirkel? Ik weet wel hoe je het in 'normale' grafieken doet, maar bij een cirkel zou ik het niet weten. Ik weet namelijk niet de formule.

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Helling op punt van een cirkel

En dat brengt ons bij het tweede deel van de vraag van Snel: de straal!

Teken nu eens een straal van de cirkel naar het raakpunt.

Bekijk die straal en de raaklijn dan eens goed...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Helling op punt van een cirkel

@Safe: de raaklijn heb ik niet. Verder lijkt mij de straal niet van belang, een cirkel blijft een cirkel, hoe groot ook. Maar om je vraag te beantwoorden, de straal is 1 meter.
Ik ben bang dat je de vraag niet goed gelezen hebt ...

Ik vroeg niet of je de raaklijn hebt. In je tekening heb je wel de straal naar de cirkel, waar je de raaklijn wilt tekenen.

Als je weet wat de ligging van die raaklijn op de straal is kan je de raaklijn tekenen ...

Denk eens aan een fietswiel (cirkel), de weg is raaklijn aan die cirkel. Wat weet je nu van de weg en de straal van je fietswiel op het punt waar dat fietswiel de weg raakt?

Berichten: 56

Re: Helling op punt van een cirkel

Staan deze haaks op elkaar? Ik weet het niet zeker, maar dat is het enige logische wat ik kan bedenken.

Dan zou het dus 360°-90° -90°- 75° = 105° zijn. 180°-105° = 75°. Dat is dus de hoek t.o.v. de grond?

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Helling op punt van een cirkel

Heb je Snel's laatste bericht gelezen (19:01)

Je zou nu de helling moeten kennen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Helling op punt van een cirkel

Volgens mij HEB je de juiste hoek ;)

Een makkelijkere manier om die hoek te berekenen is door hem te beschouwen als de derde hoek in een rechthoekige driehoek.

Reageer