Berekenen van afgeleide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 213

Berekenen van afgeleide

Hallo,

binnenkort heb ik een tentamen wiskunde. Nu ben ik bezig met een oefententamen, maar aangezien

daar geen uitwerkingen van zijn. Weet ik niet of ik alles goed doe! Het gaat om het tentamen dat ik de bijlage staat (pdf)!

Ik wil vooral dat jullie kijken of mijn methode correct is. Van een aantal vragen heb ik ook geen idee hoe je dat oplost, daar wil ik graag commentaar hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken, en evt de uitwerking, zodat ik kan zien hoe je dit doet. Sorry ik weet niet goed hoe je met latex werkt ;)

1. a. f(x)= x2 * (sinx)2

Antwoord:

Oplossen d.m.v productregel

f'(x)=x2*2sinx*cosx + 2x*(sinx)2

f'(x)=2sinx*cosx * x2 + 2x*(sinx)2

f'(x)=sinx*cosx*x2 + x*(sinx)2

b. f(x)= x2/cosx

Antwoord:

Oplossen d.m.v. quotiëntregel

f'(x)=(cosx*2x - x2 * -sinx)/(cosx)2

f'(x)=(2x*cosx + x2*sinx)/(cosx)2
Bijlagen
wiskunde_tentamen.pdf
(117.17 KiB) 171 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Berekenen van afgeleide

Verplaatst naar Huiswerk.

@Lisette: Graag hebben we per topic maar één soort vragen, en dan nog liefst vraag per vraag. Daarom heb ik je overige vragen weggeknipt (zie je PB hiervoor). Voor de rest mag je dus ook een topic openen (in het juiste forum).


Je oplossingen lijken me correct, maar waarom doe je die '2' weg op het einde van 'a'?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 213

Re: Berekenen van afgeleide

Drieske schreef:Verplaatst naar Huiswerk.

@Lisette: Graag hebben we per topic maar één soort vragen, en dan nog liefst vraag per vraag. Daarom heb ik je overige vragen weggeknipt (zie je PB hiervoor). Voor de rest mag je dus ook een topic openen (in het juiste forum).
oké, dan weet ik dat voor de volgende keer, kan ik nog een keer alles overtypen!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Berekenen van afgeleide

oké, dan weet ik dat voor de volgende keer, kan ik nog een keer alles overtypen!
Neen, daarom heb ik je een PB gestuurd ;) . Daarin staan al je vragen...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 213

Re: Berekenen van afgeleide

Neen, daarom heb ik je een PB gestuurd ;) . Daarin staan al je vragen...
o dat is heel fijn!
Drieske schreef:Verplaatst naar Huiswerk.

@Lisette: Graag hebben we per topic maar één soort vragen, en dan nog liefst vraag per vraag. Daarom heb ik je overige vragen weggeknipt (zie je PB hiervoor). Voor de rest mag je dus ook een topic openen (in het juiste forum).


Je oplossingen lijken me correct, maar waarom doe je die '2' weg op het einde van 'a'?
ik dacht dat je die misschien mocht wegstrepen, aangezien die voor beide delen staat, maar dat mag dus blijkbaar niet

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Berekenen van afgeleide

Graag gedaan ;) . Maar nu terug naar de vraag: de afgeleiden. Waarom dacht (of denk) je dat dat zou mogen? Vraag: maakt het een verschil of ik je de afgeleide vraag van x² of 2x² (voor de eindoplossing dan)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer