Springen naar inhoud

Airco en benzeendamp

• Log in om te kunnen reageren

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 november 2011 - 15:50

Ik kreeg de volgende waarschuwing: voordat je in een auto de airco aanzet, moet je eerst je ramen openen om de kankerverwekkende benzeendamp weg te laten waaien. Het benzeen zou op een warme dag uit het plastic van het dashboard komen in een concentratie die wel kan oplopen tot 40x de acceptabele grenswaarde.

1) Kan iemand mij vertellen, of dit een broodje-aap-verhaal is, of dat dit een reŽle waarschuwing is.
2) Wat heeft de benzeendamp met de airco te maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2011 - 16:40

1) Kan iemand mij vertellen, of dit een broodje-aap-verhaal is, of dat dit een reŽle waarschuwing is.

Als het een reŽle waarschuwing was zou het ook wel in het instructieboekje van je auto staan.

2) Wat heeft de benzeendamp met de airco te maken?

Niks. Een airco circuleert de lucht in de auto, dus als er giftige dampen in de auto hangen, dan blijven die ook langer in de auto dan wanneer je de ramen open zet. Maar uit een dashboard komt echt geen benzeen.

Misschien is men in de war met weekmakers. Daar bestaan talloze broodje-aap verhalen over.

Los van dit alles: Ik ga ervan uit dat men naar de MAC-waarde verwijst. Deze is 1 ppm. Het zou dus gaan over 40 ppm, oftewel 140 mg per m^3 lucht in de passagiersruimte.

Dat lijkt mij "een beetje veel" om dagelijks uit je dashboard te verdwijnen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 november 2011 - 19:01

In een auto kan het snel heet worden en ik zou me voor kunnen stellen, dat er tijdens hoge temperaturen
1. de airco gebruikt zal worden en
2. gemakkelijker dampen aan het plastic zouden kunnen ontsnappen, ongeacht welke soort.
De ramen open voor wat frisse lucht kan natuurlijk nooit kwaad.

Veranderd door Neutra, 05 november 2011 - 19:03

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2011 - 19:11

Zoals Marko reeds zei staat de airco helemaal los van het al dan niet aanwezig zijn van giftige dampen. Je airco zorgt ervoor dat de lucht in je auto in beweging komt en ondertussen afgekoeld wordt, meer niet.

Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je deze informatie vandaan hebt?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 november 2011 - 19:15

Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je deze informatie vandaan hebt?

Natuurlijk. Ik kreeg het Engelstalige bericht via een email uit AustraliŽ.
De echte bron is me dus niet bekend. De mail heb ik intussen al weggegooid.
Ik besef, dat de discussie tot dusver niet al te wetenschappelijk verloopt.
In essentie ging het mij om eventuele op termijn schadelijke damp. Dat is vooral van belang voor wie langdurig en regelmatig in een auto zit.

Veranderd door Neutra, 05 november 2011 - 19:22

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2011 - 19:28

Ik kreeg het Engelstalige bericht via een email uit AustraliŽ.
De echte bron is me dus niet bekend.

Mogelijks een spam mailtje waarin je de absurdste zaken kan lezen, maar goed dit is een ander verhaal.

In ieder geval zou ik me er geen zorgen over maken. ReŽle waarschuwingen gaan uit van bevoegde instellingen en zou je op een andere manier ontvangen hebben.
Moest je je toch niet veilig voelen dan kan een beetje frisse lucht inderdaad geen kwaad ;).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 november 2011 - 19:39

Even googlen met benzene dashboard en je wordt overspoeld met websites die dit soort paniek verspreiden.

Dat een dashboard gewoonlijk uit polypropyleen (PP) bestaat waarvoor geen molekuul benzeen is gebruikt speelt bij dit soort personen geen enkele rol.
Hydrogen economy is a Hype.

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 november 2011 - 19:45

...polypropyleen (PP) bestaat waarvoor geen molecuul benzeen is gebruikt speelt bij dit soort personen geen enkele rol.

Ik heb te weinig verstand van chemie om te kunnen beoordelen, of PP door verhitting zou kunnen ontleden in (onder andere) benzeen. U?

Veranderd door Neutra, 05 november 2011 - 19:46

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2011 - 19:52

http://urbanlegends....ne_in_car_2.htm

Benzene levels in parked cars

In the one study I was able to find that measured benzene levels inside parked cars with their engines turned off, the results were more benign. Toxicologists took samples of the air inside both a new and a used vehicle under simulated hot-sunlight conditions, measuring the levels of volatile organic compounds (VOCs) including C3- and C4-alkylbenzenes, and exposing human and animal cells to the samples to determine their toxicity. Despite the detectable presence of VOCs (a total of 10.9 mg per cubic meter in the new car and 1.2 mg per cubic meter in the old car), no toxic effects were observed. Apart from noting the slight possibility that allergy-prone individuals might find their condition exacerbated by exposure to such compounds, the study concluded there is "no apparent health hazard of parked motor vehicle indoor air."

En de samenvatting van dat genoemde onderzoek:

Toxicity of Parked Motor Vehicle Indoor Air
AbstractFull Text HTMLHi-Res PDF[190 KB]PDF w/ Links[255 KB]FiguresCiting ArticlesYour current credentials do not allow retrieval of the full text.
Purchase the full-text
PDF/HTML,
figures/images,
references and tables,
(where available) Jeroen T. M. Buters,*Ü Wolfgang Schober,Ü Jan Gutermuth,Ü Thilo Jakob,á Antonio Aguilar-Pimentel,ß Johannes Huss-Marp,Ü Claudia Traidl-Hoffmann,Ü Sabine Mair,‖ Stefan Mair,‖ Florian Mayer,‖ Klaus Breuer,‖ and Heidrun BehrendtÜ
Division of Environmental Dermatology and Allergy GSF/TUM, ZAUM-Center for Allergy and Environment, Technical University Munich, Munich, Germany, Clinical Research Group Allergology, Department of Dermatology, University Freiburg, Germany, Division of Molecular and Clinical Allergotoxicology, Department of Dermatology and Allergy, Technical University Munich, Munich, Germany, and Fraunhofer-Institute for Building Physics IBP, Branch Institute Holzkirchen, Valley, Germany
Environ. Sci. Technol., 2007, 41 (7), pp 2622Ė2629
DOI: 10.1021/es0617901
Publication Date (Web): March 2, 2007
Copyright © 2007 American Chemical Society
Section:ToxicologyAbstractThe interior of motor vehicles is made of a wide variety of synthetic materials, which emit volatile organic compounds (VOC). We tested the health effects of emissions from vehicles exposed to ďparked in sunshineĒ conditions. A new and a 3 year old vehicle with identical interior were exposed to 14 000 W of light. Indoor air was analyzed by GC-MS. Toxicity of extracts of indoor air was assayed in human primary keratinocytes, human lung epithelial A549 cell line, and Chinese hamster V79 lung fibroblasts. In addition, toxicity after metabolic activation by CYP1A1, CYP1A2, CYP1B1, CYP2A6, CYP2B6, and CYP2E1 was assayed. The effect on type I allergic reaction (IgE-mediated immune response), type IV allergic reaction (T-cell mediated immune response), and irritative potential was evaluated also. A total of 10.9 and 1.2 mg/m3 VOC were found in new and used motor vehicle indoor air, respectively. The major compounds in the new vehicle were o,m,p-xylenes, C3 and C4-alkylbenzenes, dodecane, tridecane, and methylpyrrolidinone. In the used vehicle they were acetone, methylpyrrolidinone, methylcyclohexane, acetaldehyde, o,m,p-xylenes, ethylhexanol, and toluene. No toxicity was observed in any cell line with or without metabolic activation. Neither did we find an effect on type IV sensitization or an irritative potential. A slight but statistically significant aggravating effect on IgE-mediated immune response of only the new vehicle indoor air was determined (p < 0.05). The IgE-response modulating effect of indoor air might be relevant for atopic individuals. Else no direct toxicity, no toxicity after metabolic activation by cytochrome P450, and no irritative or type IV sensitizing potential of motor vehicle indoor air were found, neither from the new nor used vehicle. Our investigations indicated no apparent health hazard of parked motor vehicle indoor air.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 november 2011 - 20:16

Ik heb te weinig verstand van chemie om te kunnen beoordelen, of PP door verhitting zou kunnen ontleden in (onder andere) benzeen.

Nee, niet door verwarming, want PP bevat geen benzeenringen in zijn molekulen.
Als je het in brand zou steken dan ontstaan zwarte rookwolken die allerlei giftige stoffen bevatten en daar zullen wellicht ook wat benzeenmolekulen bij zijn, maar dat geldt voor verbranden van alle kunststoffen, olie, kolen, hout, ........

Benzine bevat ongeveer 1 volume% benzeen, omdat het niet economisch is om benzine met oktaangetal 95 te maken zonder dat er wat benzeen in zit. Overigens bevat benzine naast benzeen nog 34 volume% andere aromaten (om dezelfde reden), dus nog een reden om benzine niet op te snuiven of op je handen te krijgen.

Eventuele benzeenmolekulen in een auto kunnen heel goed van de benzine afkomstig zijn.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2011 - 23:03

Als er benzeen uit de brandstoftank zou verdwijnen is er pas echt iets goed mis. Die tanks zijn uitgerust met een filter en een systeem om vrijkomende dampen naar het inlaatspruitstuk te leiden.

Men krijgt meer benzeen binnen tijdens het tanken en wanneer men met open raam dicht achter een andere auto met koude motor staat.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 november 2011 - 23:29

Ik denk dat men onder de motorkap van een auto met draaiende motor benzeen uit benzine zal kunnen detecteren.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2011 - 23:31

Dat zal best kunnen. Maar wie hangt er tijdens het rijden met zijn hoofd onder de motorkap? ;)

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 november 2011 - 11:03

Niemand inderdaad, maar alle lucht in een auto is afkomstig van buiten.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2011 - 11:25

Jawel, vandaar ook mijn opmerking over dicht achter een voorligger staan. Dan worden de uitlaatgassen (met wat overdrijving) zů de passagiersruimte binnengeblazen. Maar de oorspronkelijke vraag ging over de aanwezigheid van benzeen in combinatie met airco's. Juist met de airco aan komt er minder lucht van buiten - en als men het raam openzet om lucht van buiten binnen te laten komt de meeste lucht niet van onder de motorkap vandaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures