Statistiek: toetsen van hypothesen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 76

Statistiek: toetsen van hypothesen

ik zit vast bij het volgende: " Stel dat aan 100 hypertensieve patiënten een medicijn wordt gegeven en hun diastolische bloeddrrukwijziging tijdens de studieperiode wordt gemeten. Stel dat de wijziging gemiddeld 5,3 mmHg bedraagt met een SD van 12 mmHg. Toets op het 1% significatieniveau of beide gemiddelden verschillend zijn. Wat is de nulhypothese en het alternatief? wat is de p-waarde? Wat is u besluit?"

Ik ben als volgt te werk gegaan: definiering nulhypothese: de bloeddrukwijziging is 0. Alternatieve hypothese: de bloeddrukwijziging is verschillend van 0.

Vervolgens ontwikkeling teststatistiek: T = (gemiddelde-0)/(S/n1/2)= -4,42

definieren c= drempelwaarde waarop we nulhypothese verwerpen

P(T<-c)+P(T>c) =0,01 => 2P(T>c)=0,01 => P(T>c)=0,005 => kijken in student t-verdeling in 99,5 % percentiel bij 100 komt uit 2,617

=> we kunnen dus de nulhypothese verwerpen.

Nu zit ik vast bij bereking p-waarde. Ik versta het niet in mijn boek, ik heb ook al eens op wikipedia gekeken en versta het ook niet( ik begrijp op wikipedia wel hun voorbeeld maar kan het niet toepassen op mijn vraagstuk)

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,

Yvesvdv

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Statistiek: toetsen van hypothesen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Statistiek: toetsen van hypothesen

Kun je die berekening eventueel eens geven? En dan ook aangeven wat hieraan/bij het probleem is...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer