Springen naar inhoud

Weerstand integraal

• Log in om te kunnen reageren

barrelhouse

barrelhouse

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2011 - 16:12

Beste,

Er werd ons gevraagd de elektrische weerstand te bepalen over een cirkelboog als de vierkantsweerstand gekend is.

Geplaatste afbeelding

Voorlopig heb ik het volgende:

Geplaatste afbeelding

Ik kies de breedte en de hoek α infinitesimaal klein om dan tot de volgende uitdrukking te komen:
(hier ben ik niet zeker over)

LaTeX
LaTeX

LaTeX

Nu weten we dat deze oneindig kleine weerstandjes parallel moeten geschakeld zijn dus krijgen we:

LaTeX

al we nu integreren naar x over het rechter lid:
Geplaatste afbeelding

de uitkomst is dan:

Geplaatste afbeelding

Nu weet ik niet wat ik verder nog moet doen met die d\alpha als mijn redenering al juist is.

Alvast bedankt

p.s. mijn latex constructies blijken niet te werken -_-....

Veranderd door In physics I trust, 05 november 2011 - 17:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2011 - 17:43

Ik heb je Latex aangepast. Je moet je Latex tikken in het pop-upvenstertje dat je krijgt na in het menuutje links op Latex te klikken, of door je code tussen tex-tags te zetten.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 november 2011 - 22:11

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet veel van begrijp.
Is de dwarsdoorsnede van die circelboog een rechthoek A=b.d
Wat bedoel je met de""Vierkantsweerstand""?

barrelhouse

barrelhouse

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2011 - 22:19

Vierkantstweerstand : http://nl.wikipedia....rkantsweerstand

Als men in een heel dunne constante dikte werkt is de vierkantsweerstand een soort vervanger van de resistiviteit van een stof. Door elk vierkant oppervlak hoe groot of hoe klein ook is de weerstand dan hetzelfde.

Om de context wat te schetsen, we kregen weerstandspapier met daarop twee zilvercontactjes (1) en (2) op de foto.
De vraag was hoe we de weerstand van een zo een "cirkelboog" met breedte b en met een afstand r tot het middelpunt.
Omdat dit oppervlak gekromd is moet je dus een integraal gebruiken om dat te bereken. Het is bij die berekening dat ik niet goed weet hoe ik het moet aanpakken. Hopelijk maakt dat het wat duidelijker =)

Veranderd door barrelhouse, 05 november 2011 - 22:24

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 november 2011 - 23:36

Maak gebruik van de volgende elementaire wet van Ohm.
LaTeX
Daar de vector van de stroomdichtheid en de vector van de elektrische veldsterkte E in dezelfde richting wijzen , mogen we de wet ook zo schrijven.
LaTeX
We nemen aan dat er een constant spanningsverschil bestaat tussen 1 en 2 . Dit spanningsverschil noemen we V
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

barrelhouse

barrelhouse

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2011 - 12:29

aadkr bedankt voor je reactie.

Ik heb gisterenavond zelf nog eens gezocht en m.b.v. een boek ben ik tot de correcte oplossing gekomen( die kon ik namelijk vergelijken met mijn andere meetresultaten). Het is nogal wat werk om het volledig on latex om te zetten dus heb ik de oplossing die ik heb uit mijn verslag gekopieerd en in onderstaand bestand gestoken.

oplossing

Nogmaals bedankt voor de respons

Veranderd door barrelhouse, 06 november 2011 - 12:30

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures