Balk berekening voor terrasoverkapping

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Balk berekening voor terrasoverkapping

Ik wil een terrasoverkappin gaan maken met een houten balklaag waar ik polycarbonaatplaatjes overheen ga leggen.

Het is een overkapping van 6x4, waarbij ik 4 meter moet overspannen met balken.

Ik zat zelf te denken aan balken van 55x155.

Het gewicht van de polycarbonaar incl. t-profiel is ongeveer 15 kg/m2

Op de balk zal dus een gelijkmatig verdeelde belasting komen van 15 kg per strekkende meter.

De balk moet natuurlijk ook stevig genoeg zijn om sneeuw te kunnen dragen die er in de winter op kan vallen.

Wie kan mij vertellen welke bakafmetingen in nodig heb

Berichten: 232

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

Voor wat betreft sneeuwbelasting: staat de overkapping tegen de woning aan en is het dan ook mogelijk dat er sneeuw van het schuine dak op de overkapping kan glijden?

Ik zou zelf denken aan een balkafmeting van 58x170mm met een onderlinge afstand van 400mm. Hierbij houdt ik er rekening met een buitenklimaat en een persoon die bovenop de balklaag kan klimmen om de beplating erop te monteren. Dit is maatgevend t.o.v. sneeuwbelasting.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

Vergeet geen windbelasting !!!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

De hoh afstand van de balken is 1000 mm. Dit omdat er t-profielen op de balken worden geschroefd waar de polycarbonaatplaatjes in komen liggern. Er zal wel wat sneeuw van een bovenliggned dak komen, maar dit zal nihil zijn. Het afdak staat overigens wel vast tegen de achterkant van een huis.

Hopelijk kan iemand mij zo een antwoord geven wat voor balkafmetingen in moet gaan toepassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

Niet direct een wetenschappelijk antwoord, maar misschien hier eens horen:

http://www.handelsondernemingdevogel.nl/in...php?paginaid=33
Eric

Berichten: 232

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

Heb je leveranciersinformatie voor de polycarbonaatjes? Je wil niet dat die de zwakste schakel worden in de ketting.

@jhnbk: Als ik belasting door personen reken op platdak (1,0kN/m²) dan kun je er van uitgaan dat windbelasting ondergeschikt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

Normaal leg je dat gewoon op standaardbreefte van die platen of een logisch symetrische breedte, en voor beloopbaarheid neem je maatregen voor drukverdeling via tijdelijke balken, planken of platen.

Indien niet ziet je verandadak er niet uit.

Die dingen zijn standaard gekend (zie ook link die ik gaf). Als je dit voorrekent voor een ander wordt het er niet wetenschappelijker op.

http://www.mellizo.nl/producten/terrasover...da_-_dakplaten/
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

Hier staat nog een berekening als plat dak (in zover bruikbaar en/of nuttig):

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=552294

En een interessant document:

http://www.bwtinfo.nl/ufc/file/bwti_sites/..._2008_12_29.pdf

Zie blz 120 tot blz 123
Eric

Berichten: 232

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

E.Desart schreef:Hier staat nog een berekening als plat dak (in zover bruikbaar en/of nuttig):

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=552294
Deze berekening is nuttig voor een balklaagberekening binnenshuis, maar omdat het hier een terrasoverkapping betreft heb je door vocht invloed een grotere doorbuiging.

Ik vroeg naar leveranciersinfo voor polycarbonaatplaten, want ik kan wel een balklaag berekenen op belasting door een timmerman, maar als die plaatjes dat niet aan kunnen dan is dat nutteloos. Ik was dus meer op zoek naar zo iets: http://www.sheet.bayerpolymers.com/index.p...05_n_100701.pdf

Daaruit blijkt nu dus dat deze voldoende draagvermogen hebben.

Ik laat het aan de topicstarter om te bepalen of hij met sneeuw wil rekenen (56kg/m²) of met een monteur + gereedschap die bezig is (100 kg/m²)

Indien je uitgaat van een monteur die bezig is op je dak kies je afmeting 70x195mm h.o.h. 1 meter. Maximale doorbuiging wordt dan 1,52cm.

Indien je uitgaat van sneeuwbelasting dan kies je afmeting 58x195mm h.o.h. 1 meter. Maximale doorbuiging wordt dan 1,33cm.

Indien de topicstarter op zoek is naar een begeleiding om deze balklagen in de toekomst zelf te berekenen help ik hem daarbij graag. Ik had alleen het vermoeden dat hij alleen op zoek was naar een houtafmeting.

EDIT (toevoeging): De bladzijden waar je naar verwijst in bijgevoegd document betreffen alleen toetsing op sterkte, maar niet (relatieve) doorbuiging. In bouwconstructie dien je vervorming van de constructie mee te nemen voor wooncomfort en eventuele gevolgen die de vervorming heeft voor overige constructie elementen. Daarom is een relatieve doorbuiging vastgelegd van 0,4% tov de overspanning bij beschouwing van de eindtoestand en 0,3% bij onmiddellijke doorbuiging tgv een veranderlijke belasting als sneeuw of personen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

@jhnbk: Als ik belasting door personen reken op platdak (1,0kN/m²) dan kun je er van uitgaan dat windbelasting ondergeschikt is.
Volgens mij heeft de wind op zulke constructie een opwaarts effect en moet je dus een extra geval bekijken ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 232

Re: Balk berekening voor terrasoverkapping

Akkoord, maar invloed op de balkafmeting heeft het niet. Tenzij je misschien aan de kust woont krijg je geen stuwdruk van 1kN/m² opwaarts. Bovendien moet ook het eigen gewicht nog worden tegengewerkt.

Wel zou je nog de stabiliteit van de constructie kunnen beschouwen en de bevestiging van de platen op de balklaag. Ook de verankering aan de wanden/grond kunnen van belang zijn.

Reageer