Springen naar inhoud

Is eigen mening wel zo noodzakelijk?

• Log in om te kunnen reageren

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 14:45

Wat vinden jullie van het begrip "eigen mening"?

Is dit nou echt zo belangrijk? Ik ben zelf van mening van niet. Ik vind het dan ook vaak lastig (vooral in moeilijke, persoonlijke situaties) mijn eigen mening duidelijk te formuleren en vaak komt dat achteraf gezien, omdat mijn eigen mening omtrent dat bepaalde onderwerp vrijwel ontbreekt.

Veel mensen zullen dit slecht vinden. Ik vind het echter belangrijker, vooral in discussies, van mensen te leren en er naar te kunnen luisteren. Met je gelijk halen, bereik je m.i. niet veel, terwijl luisteren en leren een goede ontwikkeling kunnen betekenen. Waarom zou je bij sommige dingen als bepaalde theorieŽn of formules halstarrig vasthouden aan je vooraf ingenomen mening? Vaak worden mijn vooraf ingenomen meningen/standpunten weerlegd, of wordt er een andere kijk op het verhaal gegeven. Wie ben ik dan om daar niet eens goed over na te denken en dan al dan niet de nieuw ingewonnen standpunten over te nemen?

Ik heb af en toe het gevoel (en ergens gelezen) dat mensen aan hun eigen mening vasthouden, omdat ze er zelf nog niet van overtuigd zijn. Dat vind ik toch wel de meest domme houding die je je kunt aannemen. Beter zou het zijn, jezelf in het diepe te werpen en zien waar het schip strandt. Want door je kwetsbaar op te stellen in discussies, betekent voor mij vaak een verrijking van mijn al opgedane kennis..

hoe denken jullie hierover? Is een eigen mening wel echt zo belangrijk als men doet voorkomen?

Een kleine toevoeging: Volgens de Dalai Lama (3) is het een slechte eigenschap je vast te houden aan verkeerde diepverankerde gedachten, dus wat dat betreft komt het helemaal overeen met mijn mening. Toch fijn dat zo'n spiritueel iemand ons wijst op het "juiste".

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sado

Sado

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 15:35

Ik vind het zelf vooral belangrijk altijd skeptisch te blijven, zelfs tegenover mijn 'overtuigingen'. Vasthouden aan meningen is wellicht niet goed, maar het is ook niet slecht. Ten eerste denk ik dat je als persoon een bepaald aantal grondbeginselen (of axioma's) nodig hebt, dingen waar je van overtuigd bent, om een mening te kunnen vormen. Door meningen te vormen identificeer je jezelf met bepaalde ideeen en daardoor weer met bepaalde groepen, en deze houvast zal elke persoon met open armen ontvangen. Onthoud dat zelfs het afkeuren van 'een mening hebben' een mening op zich is. Tevens denk ik dat je door het hebben van meningen, op de correcte manier, makkelijker naar de 'waarheid' (eerder 'jouw waarheid') kunt zoeken, want je kunt aan de hand van trial and error uitzoeken welke meningen goed, en welke fout zijn.

Een kleine toevoeging: Volgens de Dalai Lama (3) is het een slechte eigenschap je vast te houden aan verkeerde diepverankerde gedachten, dus wat dat betreft komt het helemaal overeen met mijn mening. Toch fijn dat zo'n spiritueel iemand ons wijst op het "juiste".

Ik denk dat het niet erg... handig is om ervan uit te gaan dat wijze personen ons naar het 'juiste' wijzen. De Dalai Lama vind ik zelf een briljant persoon, maar ik denk niet dat hij noodzakerlijkwijs ons op het juiste wijst. Ik denk niet dat je kunt stellen dat mensen zonder mening moralistisch beter zijn dan mensen die zich aan hun mening vasthouden.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 15:40

Ik denk dat het niet erg... handig is om ervan uit te gaan dat wijze personen ons naar het 'juiste' wijzen. De Dalai Lama vind ik zelf een briljant persoon, maar ik denk niet dat hij noodzakerlijkwijs ons op het juiste wijst. Ik denk niet dat je kunt stellen dat mensen zonder mening moralistisch beter zijn dan mensen die zich aan hun mening vasthouden.

Het ging mij er meer om, dat ik zelf tot deze conclusie was gekomen, tijdens het schrijven van deze post (op een ander forum) en dat ik later de text van de Dalai Lama hoorde. Ik ben het ook zeker met je eens, dat als iemand wijs is, hij het ook nog steeds bij het verkeerde eind kan hebben. Ik ben het ook eens dat mensen zonder mening niet beter of slechter zijn; het gaat mij om de invulling er van. En ik kies zelf voor het behulpzaam zijn voor mensen en dieren, omdat ik heb ingezien dat we allemaal het zelfde zijn.

verder bedankt voor je reactie :shock:

Michel

Michel

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 08:30

Beste PNCO,

Ik ben het helemaal met je eens.

Jou mening is voor jou belangrijk want het bepaalt jou levenskoers.

De meeste mensen kennen alleen de opties eens of oneens.
Als ze eenmaal een keuze hebben gemaakt dan zijn ze erg star.

Ook is er de optie misschien. Dit stelt je instaat om onbevooroordeel op zoek te gaan
naar meer informatie.

Sylvester

Sylvester

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 09:37

Ik vind mensen die krampachtig vasthouden aan hun mening niet erg flexibel, want er kunnen argumenten of redenen zijn om je mening bij te stellen.

Ik vind het getuigen van intelligentie als mensen hun mening bij durven te stellen.
Het genie woont slechts ťťn verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

Edwin

Edwin

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 09:53

ook hier eens,

Ik heb precies eender.

Kan me ook mateloos irriteren aan mensen die het een persoon kwalijk nemen om geen mening over iets te hebben.Als je geen mening heb schijnt dat een teken van zwakte te zijn(wat soms waar kan zijn).Alleen als je over moeilijke dingen gaat discuseren kom je al gauw tot de ontdekking dat er meerdere wegen zijn en verschillende invalshoeken,..Een hoop mensen kiezen dan een pad die het beste bij hun past (een mening is gevormd)

Echter zoals je weet leiden er meerdere wegen naar rome.Hoe ken je nu in vredesnaam een goede mening beargumenteren als er zoveel goede invalshoeken en paden zijn in een bepaalde discussie over een moeilijk onderwerp.Is haast onmogelijk.Hoe kan je een mening vormen over iets waar je weinig verstand van heb en vaak te complex is om te begrijpen of we de ervaring niet hebben.Het lijkt me daarom beter om je neutraal op te stellen en lering te trekken van wat je mee krijgt over een bepaald onderwerp en als je geluk heb kan je hierna je eigen mening gaan vormen 8)

Ard

Ard

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 10:32

Wanneer je in een discussie een mening van iemand anders aanhangt, en deze tot jou gedachtegoed toelaat, is het ook jou eigen mening. Wanneer je echter gen standpunt in wilt, of kunt nemen in een debat, heb je op dat punt geen mening. En dat is eigenlijk ook een mening.
Wat er wordt bedoeld is denk ik dat je geen eigen gevormde ideeŽn hebt over het onderwerp wat op tafel ligt. Andere mensen in een discussie hebben er al lang mee lopen spelen in hun hoofd, en hebben daar een mening gevormd. Jij echter wordt koud met het onderwerp in aanraking gebracht. dat je in deze korte tijd geen mening wilt of kunt geven over waar de opwerper van het onderwerp mee afkomt is in mijn ogen dan alleen maar logisch. Voor degene die de discussie is gestart, kan het wel eens een tegenvaller zijn. "Andere mensen hebben zich niet zo diepgaand met mijn stokpaardje bezig gehouden dan ikzelf. Dat is vreemd."

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 16:46

Wanneer je in een discussie een mening van iemand anders aanhangt, en deze tot jou gedachtegoed toelaat, is het ook jou eigen mening. Wanneer je echter gen standpunt in wilt, of kunt nemen in een debat, heb je op dat punt geen mening. En dat is eigenlijk ook een mening.
Wat er wordt bedoeld is denk ik dat je geen eigen gevormde ideeŽn hebt over het onderwerp wat op tafel ligt. Andere mensen in een discussie hebben er al lang mee lopen spelen in hun hoofd, en hebben daar een mening gevormd. Jij echter wordt koud met het onderwerp in aanraking gebracht. dat je in deze korte tijd geen mening wilt of kunt geven over waar de opwerper van het onderwerp mee afkomt is in mijn ogen dan alleen maar logisch. Voor degene die de discussie is gestart, kan het wel eens een tegenvaller zijn. "Andere mensen hebben zich niet zo diepgaand met mijn stokpaardje bezig gehouden dan ikzelf. Dat is vreemd."

Nee, het was meer mijn gedachtengang die ik met mensen wilde delen. Ik heb al op dit forum en op een ander forum gemerkt, dat er veel mensen er zo over denken. Het gaat mij niet zo zeer over discussies waar ik net bij kom aanschuiven, maar over discussies in het algemeen. Er zijn hier al een paar goede reacties gegeven, welke dit idee bevestigen. 8)

Angel

Angel

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:06

Je eigen mening is zeer zeker weten belangrijk! De afgelopen jaren is dit iets wat ik echt heb geleerd en zeker nooit meer zal vergeten.
Altijd was ik een wat stiller meisje en wat op de achtergrond; durfde niet goed iets te zeggen bang dat ze me afkeurden. Mede daardoor heb ik de opleiding spw niet kunnen halen; althans de theorie wel maar de praktijk niet. Reden; ik deed alleen wat anderen mij zeiden, mijn eigen mening en inbreng was ver te zoeken (heel cru gezegd).
Met hulp van een psychologe en vooral door mijn vriend ben ik steeds meer mijn mening gaan uiten over zaken en mijn ideeŽn gaan inbrengen. Op het moment dat ik dat ging doen stond ik zo anders in een groep en ook in mijn leven, ik telde opeens wel mee, mocht ook wat zeggen.

Dus op de vraag is je eigen mening belangrijk geef ik een volmondig JA. Want pas als je echt je mening durft te uiten, tel je mee in deze maatschappij. Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn...

Greetz Angel

Edwin

Edwin

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 20:26

Dus op de vraag is je eigen mening belangrijk geef ik een volmondig JA. Want pas als je echt je mening durft te uiten, tel je mee in deze maatschappij. Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn...

Hoewel het praktisch natuurlijk veel handiger is,is het niet altijd eerlijk en hoeft het ook niet speciaal op die manier.Dus als je niet in staat ben een mening te vormen door wat voor reden dan ook tel je niet mee bij de massa?.Ik vind dat kort door de bocht en getuigd van weinig niveau op verschillende gebieden van de zo gehete massa.

Daar komt bij dat als je niet mee doet aan de criteria van de massa.Je eigen ik veel sneller zal ontwikkellen.hou je aan de standard van de massa zal je alleen op bepaalde gebieden ontwikkellen,vooral de gebieden die van je ''geeist'' worden.Je staat je eigen groei dan in de weg.Denk aan al de capaciteiten die verloren zal gaan met dit gegeven.is doodzonde.

Dus stel je trekt je niks aan van wat normaal geaccepteerd is en jezelf durft te zijn hoewel dit flink anders is.Zullen de meeste dit ook respecteren.ze respecteren je voor het feit dat je anders ben en dit ook met overtuiging doet en zie daar je bent eigenlijk ook een beetje onderdeel van de massa geworden.

Dus je hoeft niet persee een mening te hebben die over het algemeen geaccepteerd word om deel uit te maken van de massa(nog 1 keer massa en ik trakteer :shock: )

Angel

Angel

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 20:31

Dat klinkt op papier leuk,lief en aardig en je hebt inderdaad wel een punt. maar in de praktijk blijkt steeds vaker dat wanneer je je mening niet zegt of niet voor je zelf op durft te komen; je negen van de tien keer genegeerd, niet gehoord als je het toch zegt en vergeten wordt door de massa....

• Gast

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 20:55

Ik vind het erg belangrijk om een eigen mening te hebben, dat vormt de manier waarop je naar de wereld kijkt! Je moet wel altijd blijven luisteren naar andere meningen en niet te trots zijn om je eigen mening te veranderen of aan te passen. Als je geen mening kan vormen, omdat je er niet zoveel over weet is dat natuurlijk niet erg, maar als je een mening hebt moet je er zeker voor uikomen(behalve als je weet dat je er anderen mee kwetst.

Edwin

Edwin

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 21:03

Dat klinkt op papier leuk,lief en aardig en je hebt inderdaad wel een punt. maar in de praktijk blijkt steeds vaker dat wanneer je je mening niet zegt of niet voor je zelf op durft te komen; je negen van de tien keer genegeerd, niet gehoord als je het toch zegt en vergeten wordt door de massa....

klinkt flink idealistisch he 8)

ik zei al dat het praktisch handiger is om het te doen zoals jij zegt.Daarom doen de meeste het ook.Alleen wil ik er wel op wijze dat je zelf mee te kort doet en dat is zonde.Tis wel hard werken ja en zal vaak tegen onbegrip stuiten maar denk dat het op lange termijn vruchten afwerpt,

Want wie afwijkt van de massa heeft tergelijke tijd meer waarde(zakelijk)

Naja das mijn mening :shock:

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 21:03

Of een eigen mening nodig is?
weet ik niet
huh?

Angel

Angel

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 21:06

het is niet zozeer mijn probleem dat ik een andere mening heb of had, maar meer dat ik het niet durfde te zeggen in een groep mensen. nu durf ik dat wel en ook doordat je op zo'n manier je zelf laat zien, krijg je meer respect van anderen en wordt je niet meer zo vergeten. Dus wat dat betreft zal ik mezelf niet zo gauw tekort doen; ik hou mijn eigen meningen en stem ze niet af op die van anderen. Ik hou er niet van om met iedereen mee te lopen. maar het is wel fijn als je je eigen mening mag zeggen in zon groep.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures