Breuksplitsen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

Breuksplitsen

Beste forumleden,

Ik ben momenteel bezig met het oefenen voor mijn tentamen wiskunde maar loop vast bij een opgave mbt tot breuksplitsen, het gaat om de volgende dif. vergelijking:
\(\int \frac{x^3+x^2-1}{x^4-2x^3+x^2} dx\)
\((x^4-2x^3+x^2) = x^2(x-1)^2\)
\(\frac{A}{x}\)
\(\frac{B}{x^2}\)
\(\frac{C}{x-1}\)
\(\frac{D}{(x-1)^2}\)
waaruit volgt dat:
\( \int \frac{x+x^2-1}{x^4-2x^3+x^2} dx *\frac{(x-1)x}{(x-1)x} = \int \ \frac{A}{x}dx+ \int \+\frac{B}{x^2}dx \int \+\frac{C}{x-1}dx + \int \ \frac{D}{(x-1)^2}dx\)
Rechterkant oplossen geeft:
\(\frac{A(x-1)(x-1)^2x^2+Bx(x-1)(x-1)^2+Cx^2x(x-1)^2+D(x-1)x^2x}{xx^2(x-1)(x-1)^2}\)
Alles uitgeschreven ziet er als volgt uit:
\(\int \frac{Ax^5-3Ax^4+3Ax^3-Ax^2+Bx^4-3Bx^3+3Bx^2-Bx+Cx^5-2Cx^4+Cx^3+Dx^4-Dx^3}{xx^2(x-1)(x-1)^2} \)
=
\( \int \frac{x^5-x^3-x^2-x}{(x^4-2x^3+x^2)*(x-1)x}\)
Daaruit volgen de volgende 5 vergelijkingen:
\(1) (Ax+Cx) x^5=1\)
\(2) (-3Ax+Bx-2Cx+Dx) x^4= (onbekend of 0??)\)
\(3) (3Ax-3Bx+Cx-Dx) x^3=-1\)
\(4) (-Ax+3Bx) x^2=-1\)
\(5) -Bx=-1\)
Hieruit volgt dat B=1

Ingevult in 4 levert: -A+3=-1-->A=4

A invullen in 1 geeft: 4+C=1--> C=-3

ABC ingevult in 3 geeft: 6-D=-1-->D=7

en nu komt mijn probleem... de coëfficiënten volgens mijn reader horen te zijn A=-2 B=-1 C=3 en D=1.

Kan iemand mij vertellen waar ik de mist in ga?

En bij de 2e vergelijking is het dan zo dat heel die vergelijking 0 hoort te zijn aangezien er in de teller van de originele vergelijking vermenigvuldigt met (x-1)x geen x^4 uitkomt?

Enige hulp zou super op prijs gesteld worden! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Breuksplitsen

Je maakt het veel te ingewikkeld met die 5de machten e.d die eigenlijk overbodig zijn, je begin is goed, nl:
\(\frac{x^3+x^2-1}{x^2(x-1)^2}=\frac{A}{x}+\frac{B}{x^2}+\frac{C}{x-1}+\frac{D}{(x-1)^2}\)
Als je de breuken op gelijke noemer zet krijg je inderdaad:
\(\frac{Ax^2(x-1)(x-1)^2+Bx(x-1)(x-1)^2+Cx^3(x-1)^2+Dx^3(x-1)}{x\cdot x^2\cdot (x-1)\cdot (x-1)^2}\)
Je ziet dus duidelijk dat er te veel factoren in de noemer staan, origineel stond in de noemer
\(x^2\cdot(x-1)^2\)
dus moet je in elke term in de teller een factor
\(x\)
en
\(x-1\)
schrappen want die zijn te veel.

Als je dat doet en verder uitwerkt zal je zien dat je tot het goede antwoord komt.

Berichten: 34

Re: Breuksplitsen

Hey Siron als eerste bedankt voor de tip maar ik kom er alsnog niet uit.

Als ik het reduceer houd ik
\( \frac{Ax^3-2Ax^2+Ax+Bx^2-2Bx+B+Cx^2-Cx+Dx^2}{x^2(x-1)^2} \)
over.

Dit staat toch gelijk aan mijn originele functie van
\(\frac{x^3+x^2-1}{x^2(x-1)^2} \)
waardoor ik kan zeggen dat

1: Ax^3 = 1

2: (-2A+B+C+D) x^2 = 1

3: (A-2B-C)x = ? (zelfde vraag als mijn 1e post, is het zo dat dit 0 is?)

4: B = -1

Dus hier komt uit dat B=-1 A=1 en C en D kan ik dus niet uitrekenen omdat ik niet weet of vergelijking 3 nou gelijk staat aan 0, en weer is mijn A fout als ik het zo doe.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Breuksplitsen

Het klopt niet helemaal, kijk het stuk bij de coefficient C nog eens na in de teller.

Berichten: 34

Re: Breuksplitsen

Hey ik ben er uit tnx! ;) en nou maar hopen dat dat soort fouten mij niet de kop gaat kosten bij het tentamen :P

Bedankt voor je hulp nogmaals!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Breuksplitsen

Ozz123 schreef:Hey ik ben er uit tnx! ;) en nou maar hopen dat dat soort fouten mij niet de kop gaat kosten bij het tentamen :P

Bedankt voor je hulp nogmaals!


Graag gedaan! :P . Veel oefenen op dit soort dingen is belangrijk, zo raak je er goed mee vertrouwd.

Succes met je tentamen.

Berichten: 34

Re: Breuksplitsen

Ja opzich zit het breuksplitsen verhaal nu wel goed in mijn hoofd maar dit soort fouten van vergeten weg te strepen een plusje en minnetje wisselen moet ik echt beter opletten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Breuksplitsen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer