Tangens functie plotten in maple

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Tangens functie plotten in maple

Ik heb in Maple de expressie tan(x) geplot via with(plots) en display.

Nu krijg ik mooi de tangens kromme te zien alsmede de verticale hulplijnen. Nu wil ik de hulplijnen gestippeld hebben voor een duidelijker beeld. Weet iemand hoe ik dit kan doen? Is daar een commando voor beschikbaar binnen het commando display?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tangens functie plotten in maple

Kun je hier iets mee?

Code: Selecteer alles

plot([2, y, y=-10..10], style = dash)
Uiteraard dat dan wat aanpassen aan jouw 'behoefte'.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 9

Re: Tangens functie plotten in maple

Hoi Drieske,

Op het eerste gezicht niet. Maar wat ik wel ontdekt heb, dat er met name in plot opties een groot verschil is tussen 'classic worksheet' en de reguliere. Ik werkte tot nu toe met de C.W. maar ik ga nu toch overstappen op het 'normale'. Misschien dat ik daarmee verder kom.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tangens functie plotten in maple

Begrijp ik je probleem dan verkeerd? Mijn commando plot namelijk een rechte, evenwijdig met de y-as, en dit in een gestippelde lijn.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 9

Re: Tangens functie plotten in maple

Maar dan is de tangens kromme toch ook gestippeld (bij mij). En ik wil juist een verschil tussen de tangens kromme en de vertikale hulplijn(en). Of heb jij dat wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tangens functie plotten in maple

Kun je er geen aparte plot-commando's van maken die je dan 'samenneemt'? Normaal werkt dat dacht ik. Ik had Maple, maar mijn studentenlicentie is verlopen, dus nu niet meer ;) . Volgens mij was dat iets van die aard:

Code: Selecteer alles

p1 := plot(....)

p2 := plot(....)

display({p1, p2})
of

Code: Selecteer alles

with(plots)

plot([f1, f2], ..., style=[line, dash])
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 9

Re: Tangens functie plotten in maple

Ik denk niet dat dat gaat lukken omdat wanneer ik gewoon tan(x) plot, de hulplijnen er al meteen (ongevraagd) bij staan. Wanneer deze niet zichtbaar zouden zijn, zou het gaan natuurlijk.

Gezien de weinige reactie's van andere mensen: ben ik te kieskeurig ofzo?

Reageer