[Biologie] Profielwerkstuk hart- en vaatziekten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Biologie] Profielwerkstuk hart- en vaatziekten

Ik zit nu in 6vwo en doe mijn profielwerkstuk over hart-en vaatziekten. Het is de bedoeling dat je zelf ook enige vorm van onderzoek doet (of bestaande onderzoeken vergelijkt). Heeft iemand misschien een leuk/interessant idee? Tips over bruikbare boeken/websites zijn ook welkom.

Alvast bedankt!!

Berichten: 321

Re: [Biologie] Profielwerkstuk hart- en vaatziekten

Ik weet niet of het geschikt is voor een biologiewerkstuk, maar er zijn wetenschappers die mensen dat bepaalde persoonlijkheidskenmerken het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Het gaat dan om de zogenaamde type-A persoonlijkheid (niet te verwarren met de enigszins bizarre cluster-A persoonlijkheid wat duidelijk weer iets heel anders is). Misschien kun je een korte literatuurstudie doen naar de kenmerken van zo'n persoonlijkheid en de lichamelijke risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Dan kun je een vragenlijst opstellen waarin je vragen zet om te kijken of iemand zo'n 'type' is en vragen om te kijken welke lichamelijke risicofactoren iemand bezit. Wanneer je er dan een likertschaal van maakt (antwoorden van 1 tot 5, van helemaal niet van toepassing tot helemaal wel van toepassing), kun je de resultaten met elkaar vergelijken en iets zeggen over een verband tussen de karaktertrekken en de lichamelijke risicofactoren. Je kunt ook vragen naar aanwezigheid van hart- en vaatziekten in de familie en karaktertrekken van dat familielid.

http://www.mindpub.com/art207.htm
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Biologie] Profielwerkstuk hart- en vaatziekten

Welke twee vakken combineer je? Bij biologie en scheikunde kan ik hele andere dingen verzinnen dan bij biologie natuurkunde.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Biologie] Profielwerkstuk hart- en vaatziekten

Misschien is het leuk om verschillende genetische samenhangingen tussen hart en vaatziekten uit te werken.

De sites van NCBI (met name OMIM) en EBI vormen hierbij een bijna onuitputtelijke database.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [Biologie] Profielwerkstuk hart- en vaatziekten

Welke twee vakken combineer je? Bij biologie en scheikunde kan ik hele andere dingen verzinnen dan bij biologie natuurkunde.


Het is bij ons op school niet verplicht twee vakken te combineren, dus in de eerste instantie doe ik alleen biologie. Ik zou wel iets met natuurkunde willen doen als dit mogelijk is. (tips over beide vakken zijn overigens welkom)

Alvast heel erg bedankt!

Reageer