Springen naar inhoud

18e eeuw: meer tijdschriften

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2011 - 15:51

Hallo,
waarom verschenen er in de 18e eeuw steeds meer tijdschriften?
Komt dit door de ontkerkelijking, of door de boekdrukkunst (ja ik weet dat die al veel eerder ontstond, maar ik kan niks beters bedenken) of had dat andere redenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3103 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 november 2011 - 11:05

Wat ik als leek ook nog kan bedenken is toename van welvaart. Maar een onderbouwde reden kan ik je helaas niet geven.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2752 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 november 2011 - 12:15

Uittreksel uit een dictaat tijdens mijn studie Engelse Taal en Letterkunde in Leiden (uit 1998):

In de 18e eeuw kende de Britse literatuur een enorme opkomst van de ‘periodicals’, waarin belangrijke ontwikkelingen plaatsvonden op het gebied van vorm, inhoud en publiek. De redenen hiervoor waren velerlei:
- Voor 1700 stond de drukpers nog in de kinderschoenen en was voorbehouden aan de (stichtelijke) literatuur. Pas in 1645 werd in Engeland de eerste krant gedrukt, de Oxford Gazette, die via de Licensing Act van 1647 een monopolie kreeg op gedrukt nieuws.
- Andere periodieken uit de 17e eeuw zoals The Observer (1681) en The Athenian Gazette (1691) waren of aanvullingen op het nieuws via bijv. politieke commentaren, recensies en literaire werken, of ze waren gericht op bepaalde doelgroepen.
- De maatschappij in Engeland was ook in ontwikkeling met een opkomende middenstand die behoefte kreeg aan meer (geestelijke) ontwikkeling. Toen de Licensing Act in 1694 verliep was dat het sein om nieuwe periodieken uit te geven overal in Engeland en de Britse kolonies.
Hierin zien we dat essentie didactisch was: literatuur was een middel om de lezer nieuwe (rationele) ideeën te geven.
De periodieken in de 18e eeuw bevatten dus maatschappelijke en morele commentaren, literaire kritieken en korte literaire stukken. In deze periodieken stonden ook de eerste vervolgverhalen, die later door o.a. Charles Dickens zouden worden vervolmaakt.
De belangrijkste figuren in de ontwikkeling van de periodieken waren Joseph Addison en Richard Steele die verantwoordelijk waren voor het ontstaan van de Tatler, de Spectator en de Guardian, waarvan de Spectator de belangrijkste was. Hiernaar worden zulke tijdschriften spectatoriale geschriften genoemd. In Nederland kwam ook al snel de Hollandse Spectator.

Verdere lezenswaardige teksten:

http://www.enotes.co...ls/introduction (opkomst van de periodicals in Engeland)

http://www.enotes.co...essay-date-1989 (Kathryn Shevelow beschrijft tijdschriften gericht op vrouwelijke lezers, en hun ontwikkeling gedurende de 18e eeuw)

http://www.enotes.co...essay-date-1982 (waarin John Calhoun Stephens de geschiedenis van Addison and Steele's periodical the Guardian belicht)
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures