Neutra schreef:Ik bedoelde er slechts mee te zeggen, dat een gelovige wordt aangeleerd zijn naaste lief te hebben.
Daarmee sluit ik absoluut niet uit, dat 'anderen' niet hun naasten lief zouden kunnen hebben.
Ik beweer wel, dat ontkerkelijking een verlaging geeft van aantallen naastenliefde.
Het is meer de vorm dan de inhoud:
De basisgedachte vind je overal, evengoed in humanisme, atheïsme, enz ....
Basis: respecteer anderen.
Het risico van groepen is juist dat zij zichzelf beschouwen als een standaard, en zogenaamd begrijpend neerkijken of kijken naar anderen waar op welke manier iets mee schort, die iets missen.
Daar komen begrippen van als: "het uitverkoren volk", "heidenen", maar ook gewoon regio's, kleur, weet-ik-veel ....
De idee is: "Wij" en "de Anderen".
Deze principes zijn universeel en in de kern zeer gelijklopend:
http://zelfbescherming.org/achtergronden/wederkerigheid
- # Confucianisme: Wat je niet wilt dat je aangedaan wordt, doe het de anderen niet aan. (K ong-foe-tzi, Gesprekken 15.23, 6e eeuw v.Chr.);
- # Boeddhisme: Kwets anderen niet met wat je zelf doet lijden. (Gautama, de Boeddha, Udana-Varga 5.18, 5e eeuw v.Chr.);
- # Jaïnisme: In geluk en lijden, in vreugde en smart, moeten we steeds de andere schepselen zien zoals we onszelf zien, en we moeten ons ervan onthouden anderen dat aan te doen waarvan we zelf niet willen dat het ons wordt aangedaan. (Mahavira, Sutrakritanga 1.11.33, 5e eeuw v.Chr.);
- # Zoroastrianisme: Doe de anderen niet aan wat voor jezelf niet goed is. (Shayast-na-shayast 13.29, 5e eeuw v.Chr.);
- # Plato: Ik wens me tegenover anderen te kunnen gedragen zoals ik wens dat ze zich tegenover mij gedragen. (4e eeuw v.Chr.);
- # Vedische traditie: Doe een ander nooit aan wat je schadelijk acht voor jezelf. Dit is dharma. Ander gedrag is veroorzaakt door zelfzuchtige verlangens. (Mahabharata, Anushasana Parva, 113.8);
- # Judaïsme: Wat je voor jezelf verwerpelijk vindt, doe dat ook je naaste niet aan. Dat is de hele Torah; al het overige is toelichting. Ga en leer dit. (Rabbi Hillel, Talmud, Shabbath 31a, 50 voor tot ca 10 n.Chr.);
- # Christendom: In alles: doe voor anderen wat je wil dat zij voor jou doen, want dit is de hele Wet en de profeten. (Mattheus 7:12);
- # Taoïsme: Ik ben goed voor hen die goed zijn voor mij. Ik ben ook goed voor hen die niet goed zijn voor mij. Want deugdzaamheid is goed zijn. Ik ben oprecht voor hen die oprecht zijn tegenover mij. Ik ben ook oprecht tegenover hen die niet oprecht zijn tegenover mij. Want deugdzaamheid is oprecht zijn. (Lao Tze, Tao Teh Tsjing, 49);
- # Islam: Niemand gelooft echt, tenzij hij voor zijn naaste wenst wat hij wenst voor zichzelf. (Mohammed, An-Nawawi, Hadith 13);
- # Inca: Iedereen moet zich gedragen tegenover anderen, zoals hij wil dat anderen zich gedragen tegenover hem. (Manku Qhapaq, Inca-koning en wetgever, Cuzco, 12e eeuw);
- # Pima: Doe je naaste geen onrecht aan en haat je naaste niet. Want niet hem doe je onrecht aan, maar jezelf. (Arizona);
- # Suquamish en Duwamish: Wat er gebeurt met de aarde, gebeurt met de zonen en de dochters van de aarde. Wij hebben het web van het leven niet geweven, we zijn niet meer dan een draad erin. Wat we doen met het web, doen we met onszelf. (Opperhoofd Seattle, 17861866, Washington);
- # Ba-kongo: Man en vrouw, waar je niet van houdt, doe dat je naasten niet aan. (Angola).
Analoog zoals Dido ook aanhaalde: Het is mijn katholieke opvoeding die mij duidelijk het gevoel gaf van het "Wij" zijn en "De Rest, de Anderen" waar we wel met begrip moesten naar kijken, maar wat op zich in een bepaalde gradatie neerbuigend was. Zonder dat ik van thuis uit mij ook maar één racistische opmerking herinner, of negatieve opmerking van mijn ouders naar andersgezinden, ook politiek, zat ik
als jong kind met het gevoel dat er met socialisten en niet-katolieken ergens iets fout zat. Ik woonde heel dicht (200 m) bij een groot atheneum met staatsonderwijs. Naar mijn gevoel had dat iets vreemds, daar schortte wat mee ..... Je kon begrip opbrengen, moest even lief zijn naar die mensen, maar ergens was daar iets mis mee.
Het sterkste "Wij" en "de Anderen" gevoel was voor mij (als jong kind) juist mijn Godsdienstige achtergrond en omgeving en ik kan mijn ouders niets verwijten inzake vooroordelen naar wat ook).
En zeggen dat je je naaste moet liefhebben, maar tegelijk massa's veroordelen of op neerkijken, of als afwijkingen behandelen voor wie ze zijn valt voor mij ook niet onder "Liefde".
De "Wij's" en "Zij's" zijn oorzaak van vooroordelen.
Je moet de "Ik" en zijn/haar plaats vinden binnen die "Wij's" om sterk genoeg te staan om van die "Zij's" mee "Wij's" te kunnen en durven maken.