Warmte-ontwikkeling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Warmte-ontwikkeling

Dag allemaal,

Ik zou de warmteproductie van een reactie moeten berekenen. Ik heb een temperatuursverloop tijdens de reactie gemeten. Dus,

Q = c * m * (T2 - T1)

maar de warmtecapaciteit c van beide reagens zijn ongekend.

Hoe kan ik dit probleem aanpakken?

Alvast bedankt,

Deedee

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmte-ontwikkeling

Dit is veel te vaag.

Vertel eerst eens wat je precies gedaan hebt en waarvan je de temperatuur gemeten hebt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Warmte-ontwikkeling

Bon,

Reagens X zit in een potje, hierbij voeg ik reagens Y toe. Exotherme reactie vindt plaats. Het verloop van de temperatuur over de tijd wordt gemeten. De maximale temperatuur wordt bereikt bij ongeveer 50°C, terwijl de starttemperatuur 20°C.

Hoeveel warmte komt er vrij?

Dit zou makkelijk te berekenen zijn met de formule, maar de specifieke warmtecapaciteit van X en Y is nergens in de literatuur te vinden, omdat ze niet zo frequent gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmte-ontwikkeling

Nou zijn we nog niet veel wijzer.

Wat is X en Y ? En wat ontstaat er?

Zijn X en Y oplossingen die vrijwel geheel uit water bestaan?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Warmte-ontwikkeling

Aangezien ik het in de literatuur niet terugvond, dacht ik niet dat het nuttig was dat hier te vermelden.

X = Tetrapropylammoniumhydroxide (40% in water)

Y = Tetraethylorthosilicaat (puur)

de benadering van water gaat dus niet op

Het betreft eigenlijk een hydrolysereactie van Y

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmte-ontwikkeling

De maximale temperatuur wordt bereikt bij ongeveer 50°C, terwijl de starttemperatuur 20°C.

Hoeveel warmte komt er vrij?
Ik neem aan dat het doel van de proef is om de reactie-enthalpie wilt bepalen. Dit is een exotherme reactie dus de reactie-enthalpie is negatief.

Het hangt af van de temperatuur waarbij je dat wilt weten.

Als je de reactie-enthalpie bij 50 oC zou willen weten dan moet je weten hoeveel warmte nodig is om X en Y op te warmen van 20 naar 50 oC, dus heb je de specifieke warmtecapaciteit van X en Y nodig.

Maar als je de reactie-enthalpie bij 20 oC wilt weten moet je weten hoeveel warmte je moet verwijderen om het uitgereageerde reactiemengsel af te koelen van 50 naar 20 oC, dus dan moet je de specifieke warmtecapaciteit van het uitgereageerde reactiemengsel weten.

In beide gevallen moet je overigens ook rekening houden met de warmte-inhoud van de reactiekolf.

Ik vermoed dat het tweede geval van toepassing is. Als je nog uitgereageerd reactiemengsel hebt staan kun je zelf proberen de specifieke warmtecapaciteit (soortelijke warmte) hiervan te bepalen. Anders zul je de proef nog een keer moeten doen (in een geisoleerde kolf van bekende massa) en daarna aan het mengsel van 50 oC een bekende hoeveelheid inert, van een bekende temperatuur en bekende soortelijke warmte, toevoegen en na evenwicht de mengtemperatuur meten. Op die manier kun je alsnog zelf berekenen wat de soortelijke warmte van het uitgereageerde reactiemengsel was. Dat inert kan bijvoorbeeld glasparels of metalen kogeltjes of wellicht zelfs water (als dat de reactie althans niet verstoort) zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer