Hulp nodig met gebruik van een exsiccator

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Hulp nodig met gebruik van een exsiccator

Hallo iedereen,

Onlgangs heb ik van mijn scheikunde docent een practicum opgekregen waarbij ik moet bepalen welk droogmidel het snelst water kan onttrekken. Dat moet ik doen d.m.v. exsiccators echter mijn scheikunde docent en de TOA wilt niet uitleggen hoe het werkt. Ik mag de practicum niet uitvoeren zonder een goed gekeurde werkplan maar aangezien ik niet weet hoe het werkt, kom ik waarschijnlijk niet echt ver. Ik heb al enkele dagen op internet geprobeerd te zoeken hoe het precies werkt, maar ik krijg enkel de beschrijving ervan (een glazen pot/stolp), maar daar kom ik niet ver mee met het maken van een werkplan. Zou iemand me a.u.b. kunnen vertellen hoe het werkt, alvast bedank.

Met vriendelijke groet,

Jamie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hulp nodig met gebruik van een exsiccator

Ik vind het vreemd dat je docent en TOA dit niet willen vertellen; daar zijn ze toch voor??

Maar een exsiccator is eigenlijk niks anders dan een glazen vat die je luchtdicht af kunt sluiten, zodat je het klimaat in het vat kunt beheersen. Je moet er op letten dat de randen waar het deksel op het vat aansluit, lichtjes ingevet zijn met siliconenolie om de luchtdichtheid te kunnen garanderen.

Je haalt het deksel er vanaf door het er voorzichtig af te schuiven, vervolgens haal je het porseleinen plaatje eruit en plaats je onderin je droogmiddel (al of niet in een petrischaal). Vervolgens moet je het porseleinen plaatje weer terugplaatsen, en daarop kan dan je monster komen. Hoe lang je monster moet drogen, is niet te zeggen, dat hangt er vanaf hoe vochtig het is en hoe droog het uiteindelijk kan worden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hulp nodig met gebruik van een exsiccator

Ik vind dat helemaal niet zo vreemd, ze willen kennelijk dat het eerst zelf opgezocht wordt. Goed voorbereid aan een proef beginnen in plaats van zonder nadenken uitvoeren wat een ander je vertelt.

Met "exsiccator" kom je overigens niet ver. In het Nederlands is het excicator, in het Engels desiccator.

Een goed boek over praktische organische chemie of over laboratoriumtechnieken helpt je een stuk verder dan Wikipedia.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Hulp nodig met gebruik van een exsiccator

Raspoetin schreef:Ik vind het vreemd dat je docent en TOA dit niet willen vertellen; daar zijn ze toch voor??

Maar een exsiccator is eigenlijk niks anders dan een glazen vat die je luchtdicht af kunt sluiten, zodat je het klimaat in het vat kunt beheersen. Je moet er op letten dat de randen waar het deksel op het vat aansluit, lichtjes ingevet zijn met siliconenolie om de luchtdichtheid te kunnen garanderen.

Je haalt het deksel er vanaf door het er voorzichtig af te schuiven, vervolgens haal je het porseleinen plaatje eruit en plaats je onderin je droogmiddel (al of niet in een petrischaal). Vervolgens moet je het porseleinen plaatje weer terugplaatsen, en daarop kan dan je monster komen. Hoe lang je monster moet drogen, is niet te zeggen, dat hangt er vanaf hoe vochtig het is en hoe droog het uiteindelijk kan worden.
Dank u voor de uitleg nu snap ik het eindelijk.
Marko schreef:Ik vind dat helemaal niet zo vreemd, ze willen kennelijk dat het eerst zelf opgezocht wordt. Goed voorbereid aan een proef beginnen in plaats van zonder nadenken uitvoeren wat een ander je vertelt.

Met "exsiccator" kom je overigens niet ver. In het Nederlands is het excicator, in het Engels desiccator.

Een goed boek over praktische organische chemie of over laboratoriumtechnieken helpt je een stuk verder dan Wikipedia.
Ok dank je voor de verbetering van het woord excicator, want mijn docent schreef het op als "exsiccator" wat dan de opdracht nog een tandje moeilijker maakt, als je zelf moet uitzoeken wat het is en hoe het werkt.

Reageer