Springen naar inhoud

Naamgeving en roosterenergie

• Log in om te kunnen reageren

Aurelia

Aurelia

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2011 - 16:52

Hallo allemaal

ik zit met twee probleempjes, ik zoek een goeie site om de namen van brutoformules te oefenen, we moeten ook kunnen zeggen of het een zout, zuur, oxide of hydroxide is, kent iemand een goede site want ik vind er niet direct 1?

Een ander probleempje: we moeten zeggen welk oxide het stabielst is MgO of Na2O aan de hand van deze formule: Elektronenaffiniteit + roosterenergie > eerste ionisatieenergie. Met de formule heb ik geen probleem maar hoe kan ik de elektronenaffiniteit, de roosterenergie en de ionisatieenergie vinden? Ik weet wel dat elektronenaffiniteit en ionisatieenergie op mijn PSE staan maar daar staan ze niet in kJ/ mol. Hoe moet ik dat omzetten en hoe kan ik de roosterenergie vinden?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2011 - 17:40

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2011 - 16:11

Verplaatst naar scheikunde.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2011 - 13:27

ik zit met twee probleempjes, ik zoek een goeie site om de namen van brutoformules te oefenen, we moeten ook kunnen zeggen of het een zout, zuur, oxide of hydroxide is, kent iemand een goede site want ik vind er niet direct 1?

Dat laatste haal je uit de brutoformule. Zouten die gevormd zijn met zuurstof heten oxides, zouten die gevormd zijn met hydroxide-ionen heten hydroxides. Je ziet dus het oxide-ion respectievelijk het hydroxide-ion in de brutoformule terugkomen. Hoe je zouten herkent staat in je boek. Zuren herken je aan het feit dat ze in je tabel met zuren staan.

Ik weet wel dat elektronenaffiniteit en ionisatieenergie op mijn PSE staan maar daar staan ze niet in kJ/ mol.

In welke eenheid staan ze dan wel?

Hoe moet ik dat omzetten

Uitrekenen met hoeveel J een .... overeenkomt. En nog even terugzoeken wat een mol is.

en hoe kan ik de roosterenergie vinden?

Google? De eerste hit levert dit.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Aurelia

Aurelia

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2011 - 07:42

Op lijn PSE staat er elektronenaffiniteit (eV) dus ik denk dat de eenheid eV is
Hoe zet je dat dan om in Kj /mol?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2011 - 11:37

Een elektronvolt (eV) is een heel kleine hoeveelheid energie, namelijk 1eV = 1,6022.1019 J

Kan je verder?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Aurelia

Aurelia

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2011 - 17:56

Eum nog niet helemaal, ik snap die roosterenergie nog niet helemaal. die formule is moeilijk (het meeste heb ik nog nooit van gehoord)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures