Magnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Magnetisme

Goedemiddag!

Ik ben nieuw op dit forum, jongeman van 26 jaar en bezig met een jaarstudie HAVO om volgend jaar verder te rollen naar een opleiding anesthesie medewerker.

Het vak natuurkunde boeit me erg (goed nieuws!), maar ik vind het hier en daar nog wel wat moeilijk.

Vanmorgen liep ik tegen het volgende op:

In de opdracht staat een opstelling: Een magneetje hangt half in een spoel. In deze spoel loopt een stroom. De unster rekt nu uit.

In opdracht 1 werd duidelijk dat de magnetische kracht op het blokje recht evenredig liep met de stroomsterkte. (Van 0,75 N bij een stroomsterkte van 0 A naar 2,25 N bij een stroomsterkte van 0,8 A) Maar nu is er bij opdracht 2 een ander magneetje aangehangen, de resultaten zijn hierdoor anders (Van 0,50 N bij een stroomsterkte van 0 A naar 1,5 N bij een stroomsterkte van 0,8 A). Is bij dezelfde stroomsterkte de sterkte van het magnetische veld van de spoel anders, is de vraag?

Nu is mijn eigen idee; Ja, de sterkte van het magnetisch veld is in dit geval minder sterk, omdat het minder hard aan het magneetje trekt. Dit betekent dat er minder hard aan de veer getrokken moet worden door de unster en dat blijkt uit de resultaten van grafiek B.

Maar ergens vind ik dat dit wellicht te simpel is. Ik kan de vinger er niet precies opleggen, maar het klinkt mezelf te simpel in de oren. Zie ik iets over het hoofd?

Alvast dank voor evt. tips.

DAnk!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Magnetisme

Is bij dezelfde stroomsterkte de sterkte van het magnetische veld van de spoel anders, is de vraag?
magnetische "kracht" van een spoel heeft van alles te maken met de magnetische inductie van een spoel. Vraag jezelf af: welke factoren beinvloeden die magnetische inductie? Zie bijvoorbeeld ook tabel 35D in BINAS. Vraag jezelf dán af: is er in beide opstellingen een verschil tussen die bepalende factoren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Magnetisme

Als je bij opdracht 1 en opdracht 2 dezelfde gelijkstroom door de spoel laat lopen, dan is het magnetische veld van de spoel uiteraard gelijk.

Berichten: 2

Re: Magnetisme

BEdankt voor jullie tips, ik ga proberen er nu weer eens mee aan de slag te gaa.!

Reageer