Springen naar inhoud

[Scheikunde / Geschiedenis] Ruimtevaart

• Log in om te kunnen reageren

Tuit

Tuit

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 18:25

Hallo damens en heren,
Ik en nog iemand hebben voor profielwerkstuk het onderwerp ruimtevaart gekozen. Dit leek ons een leuk onderwerp.
Wij hebben dit gecombineert met Geschiedenis en Scheikunde.
Voor de geschiedenis lukt het wel om informatie en dingen te vinden.
maar voor scheikunde lukt het ons niet om proefjes te bedenken die niet gevaarlijk zijn, en om dingen te onderzoeken wat te maken heeft met ruimtevaart in de scheikunde. Zou iemand ons kunnen helpen ?
Harstikke graag.. groetjes TuIT!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 18:56

Tja dat hangt natuurlijk een beetje af van welke geschiedkundige dingen jullie bekijken. Het probleem van ruimtevaart is dat de stuwing die ze gebruiken vaak erg gevaarlijk is. Je zou eventueel kunnen kijken hoeveel stuwkracht gemiddeld raket brandstof levert (opzoeken) en eens een water raket kunnen maken en voor de grap uitrekenen of het met water te bereiken zou zijn. Dan doe je onderzoek naar wat er nodig is, kan je leuk een water raket bouwen (maak er een en meet verschillende drukken, waarmee je de hoogte meet die je bereikt, hoe je de hoogte brekent van de raket is al in een ander topic besproken)

Anders zou je met een vacuum pomp bij scheikunde het effect van de ruimte kunnen bekijken op diverse dingen.

Je zou misschien ergens in Noordwijk of in Delft een stuk isolatie tegel kunnen versieren en die in een oven stoppen. Als je die uit de oven haalt en een paar seconde op tafel legt kan je het al weer gewoon met je handen aanraken.

Misschien zou je vaste raket brandstof na kunnen maken in je scheikunde lab. Dat is nog wel redelijk onder controle te houden. (als je weinig gebruikt, het is niet te stoppen waneer je wilt, dat is exact de reden wat het nadeel ervan is)

(Weet je trouwens waarom de brandstof tank van de spaceshuttle rood is? Omdat alle verf nodig om het wit te maken 600 kilogram weegt)

Als je meer details geeft kan er meer verzonnen worden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 23:22

Er zijn verschillende manieren om eenvoudige en redelijk veilige (lees: niet zo licht ontvlambare en non-explosieve) raketstuwstof te maken. Ik zal geen recepten gaan geven (ben al een keer op mijn vingers getikt daarvoor... :shock: ), maar op internet zijn vele bronnen te vinden die je laten zien hoe je op verantwoorde wijze deze stuwstof kunt produceren. De bestanddelen zijn stoffen die makkelijk en legaal verkrijgbaar zijn. Het betreft twee stoffen waar d.m.v. verhitting een stroop van gemaakt kan worden die in een geschikte vorm te gieten valt.

Stuur me maar een PB als dit je een interessant onderwerp lijkt: ik heb er goede ervaring mee. Wegens de regels van dit forum mogen in threads geen recepten worden besproken die potentieel gevaarlijk zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures