Statistiek - kansberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

Statistiek - kansberekening

Hallo mensen,

Kan iemand mij verder helpen ik snap hier echt niks van.

De vraag is:

De laatste jaren schommelt het ziekteverzuim van Nederlandse werknemers rond de 5%. Dit percentage wordt berekend door het totaal aantal ziektedagen te delen door het aantal werkbare dagen. Het aantal werkbare dagen kan op 225 worden gesteld.

Toets met behulp van de t-toets of het ziekteverzuim in de onderneming significant afwijkt van dit landelijke gemiddelde. Doe dit voor de jaren 07 en 08.

In 2007 hebben we 1642 ziektemeldingen. In 2008 zijn dat er 1504.

Aantal werkbare dagen zijn dus 225.

Wat moet ik nu verder doen? Ik zie vele formules op Wikipedia, etc. maar niks helpt mij echt verder.

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Statistiek - kansberekening

dnomz schreef:De laatste jaren schommelt het ziekteverzuim van Nederlandse werknemers rond de 5%. Dit percentage wordt berekend door het totaal aantal ziektedagen te delen door het aantal werkbare dagen. Het aantal werkbare dagen kan op 225 worden gesteld.

Toets met behulp van de t-toets of het ziekteverzuim in de onderneming significant afwijkt van dit landelijke gemiddelde. Doe dit voor de jaren 07 en 08.

In 2007 hebben we 1642 ziektemeldingen. In 2008 zijn dat er 1504.

Aantal werkbare dagen zijn dus 225.
Kun je een hypothese opstellen? (
\(H_0, H_1\)
)

En om na te gaan of de afwijking significant is heb je wel een percentage nodig.... Heb je die gegeven in je opdracht, of moet je standaard uit gaan van een bepaalde significantie?

Berichten: 13

Re: Statistiek - kansberekening

Er staat alleen gegeven dat het landelijk gemiddeld 5% is. Ik ga uit van:

H0 = ziekteverzuim is 5%

H1 = ziekteverzuim is anders dan 5%

Aangezien je de vergelijking maakt met je eigen onderneming en het landelijk gemiddeld om te kijken of je er (veel) van afwijkt.

Daarnaast:

In 2007 hebben we 1642 ziektemeldingen. In 2008 zijn dat er 1504.

Aantal werkbare dagen zijn dus 225.

2007 = 1642 / 225 = 7,30

2008 = 1504 / 225 = 6,68

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek - kansberekening

dnomz schreef:In 2007 hebben we 1642 ziektemeldingen. In 2008 zijn dat er 1504.

Aantal werkbare dagen zijn dus 225.

2007 = 1642 / 225 = 7,30

2008 = 1504 / 225 = 6,68
Wat deel je nu precies door wat? Zoals jij het nu aangeeft komt het neer op: hoe hoger het aantal ziektemeldingen, hoe lager het percentage...?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 13

Re: Statistiek - kansberekening

Wat deel je nu precies door wat? Zoals jij het nu aangeeft komt het neer op: hoe hoger het aantal ziektemeldingen, hoe lager het percentage...?


Nee hoor... kijk maar bij 2007 meer ziektemeldingen = hoger percentage.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek - kansberekening

Dat had ik even te snel geïnterpreteerd, ik geloof dat ik dacht dat je 225 (klein getal) door 1642 resp. 1504 (groot getal) had gedeeld aangezien je op een percentage onder de 100% uitkwam. Dus vergeet dat maar, alleen dan nog gaat er iets mis: jij deelt nu het totaal aantal ziektemeldingen door het aantal werkbare dagen per persoon. Hoe is dat precies een percentage?

Je moet weten hoeveel personen er in totaal werken. Als dat er bijvoorbeeld 80 zijn, heb je 80×225 = 18000 werkbare dagen per jaar, en het aantal ziektemeldingen deel je dan daardoor. En dat resultaat ×100 is dan een percentage.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 13

Re: Statistiek - kansberekening

Nee dit is goed zo hoor... er zijn namelijk 75 personeelsleden dan zou je op 16875 werkdagen uitkomen en heb je een percentage van 0,10% terwijl het landelijk gemiddeld op 5% ligt.

De bedoeling is dat je kijkt naar het totaal van de ziekmeldingen en hoeveel % dat per jaar is dus dan krijg je inderdaad

2007 = 1642 / 225 = 7,30%

2008 = 1504 / 225 = 6,68%

Maar goed.

Waar ik dus vast loop is:

Toets met behulp van de t-toets of het ziekteverzuim in de onderneming significant afwijkt van dit landelijke gemiddelde. Doe dit voor de jaren 07 en 08.

Ik had gehoopt dat iemand daar meer van wist... want ik weet niet hoe ik verder moet nu. Die T-toets is mij niet echt duidelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Statistiek - kansberekening

dnomz schreef:Er staat alleen gegeven dat het landelijk gemiddeld 5% is. Ik ga uit van:

H0 = ziekteverzuim is 5%

H1 = ziekteverzuim is anders dan 5%

Aangezien je de vergelijking maakt met je eigen onderneming en het landelijk gemiddeld om te kijken of je er (veel) van afwijkt.

Daarnaast:

In 2007 hebben we 1642 ziektemeldingen. In 2008 zijn dat er 1504.

Aantal werkbare dagen zijn dus 225.

2007 = 1642 / 225 = 7,30

2008 = 1504 / 225 = 6,68
Je wilt weten of iets significant afwijkt.......

Je hebt dan echt een significantieniveau nodig.... gebruikelijk is 0,01; 0,05 of 0,10 (dit is je
\(\alpha\)
!)

Berichten: 13

Re: Statistiek - kansberekening

I know... maar er is niks gegeven. Alles wat ik heb staat in de openingspost.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek - kansberekening

dnomz schreef:De bedoeling is dat je kijkt naar het totaal van de ziekmeldingen en hoeveel % dat per jaar is dus dan krijg je inderdaad

2007 = 1642 / 225 = 7,30%

2008 = 1504 / 225 = 6,68%
Leg eens uit waarom je denkt dat dat een percentage oplevert. Het gegeven 75 komt in jouw berekening in het geheel niet voor.

Dus als twee bedrijven waarvan één met 50 werknemers en de ander met 300 werknemers allebei in totaal 1642 ziektemeldingen per jaar hebben, dan hebben ze volgens jou hetzelfde ziektepercentage?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 13

Re: Statistiek - kansberekening

Rogier schreef:Leg eens uit waarom je denkt dat dat een percentage oplevert. Het gegeven 75 komt in jouw berekening in het geheel niet voor.

Dus als twee bedrijven waarvan één met 50 werknemers en de ander met 300 werknemers allebei in totaal 1642 ziektemeldingen per jaar hebben, dan hebben ze volgens jou hetzelfde ziektepercentage?
Blijkbaar is die 75 niet relevant.

"Dit percentage wordt berekend door het totaal aantal ziektedagen te delen door het aantal werkbare dagen. Het aantal werkbare dagen kan op 225 worden gesteld."

2007: 1642 ziektedagen in totaal

2008: 1504 ziektedagen in totaal

en het aantal werkbare dagen is vastgesteld op 225. Dus daar is dan al rekening mee gehouden neem ik aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek - kansberekening

1642 is veel meer dan 225. Desondanks geloof je dat dat 7.30 % is?

Dit:
De laatste jaren schommelt het ziekteverzuim van Nederlandse werknemers rond de 5%. Dit percentage wordt berekend door het totaal aantal ziektedagen te delen door het aantal werkbare dagen. Het aantal werkbare dagen kan op 225 worden gesteld.
is uiteraard per werknemer.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Statistiek - kansberekening

dnomz schreef:Blijkbaar is die 75 niet relevant.

"Dit percentage wordt berekend door het totaal aantal ziektedagen te delen door het aantal werkbare dagen. Het aantal werkbare dagen kan op 225 worden gesteld."

2007: 1642 ziektedagen in totaal

2008: 1504 ziektedagen in totaal

en het aantal werkbare dagen is vastgesteld op 225. Dus daar is dan al rekening mee gehouden neem ik aan.
Wat Rogier je probeert duidelijk te maken is dat wat jij uitrekent het "gemiddeld" aantal zieken per werkbare dag is....

Berichten: 13

Re: Statistiek - kansberekening

Dan nog... de hamvraag is: Toets met behulp van de t-toets of het ziekteverzuim in de onderneming significant afwijkt van dit landelijke gemiddelde. Doe dit voor de jaren 07 en 08.

En hoe doe je dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek - kansberekening

De t-toets is alleen toepasbaar als je ook de steekproefstandaardafwijking (of evt. steekproefvariantie) hebt. Dus die moet ofwel gegeven zijn, ofwel een lijst van ziektedagen per werknemer zodat je het zelf kunt uitrekenen. Op basis van de gegevens die je hebt gepost kun je geen t-toets uitvoeren.

Ga maar na: gevoelsmatig kun je misschien al wel aanvoelen dat als je geen flauw benul hebt over de spreiding, je ook geen zinnig woord kunt zeggen over hoe 'significant' (dwz hoe onwaarschijnlijk) een bepaalde afwijking van het gemiddelde is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer