Digitale kluis systematic

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Digitale kluis systematic

Beste mensen,

Voor natuurkunde moeten wij een PO maken over automatisering, dit moet gebeuren via systematic.

Ik heb ervoor gekozen een digitale kluis te maken, bijvoorbeeld een zwembadkluisje, waar voor het dichtdoen een code moet worden ingevoerd en na afloop opnieuw. Alleen loop ik tegen wat problemen. Natuurlijk heb ik zelf al wat gedaan, maar ik kom er niet verder uit. (zie toegevoegde afbeelding)

De afbeelding die u ziet is een deel van het systeem, het is de bedoeling dat het zo werkt:

-er zijn 3 cijfers (drukschakelaar 1,2,3 ->links op het plaatje)

-het eerste cijfer dat wordt ingedrukt (bv. 1) wordt doorgegeven en onthouden door de geheugencellen. Direct hiernaar wordt het systeem doormiddel van een laagsignaal (boven de drukschakelaars) tegengehouden, waardoor er maar één geheugencel gevuld is.

-bij het tweede cijfer gebeurd het precies hetzelfde.

-daarna wordt het kluisje dichtgedaan en moet de code onthouden zijn.

-bij terugkomst moet het kluisje weer open kunnen, dit gebeurt op precies dezelfde manier (dit is niet te zien op de afbeelding, maar is precies hetzelfde uitgewerkt zoals boven in het plaatje ook is gebeurd)

Hier loop ik echter vast, ik krijg het niet voor mekaar alles samen te voegen, zodat het systeem weet wat als eerste code is ingevoerd en wat als tweede code is ingevoerd. Pas dit bij elkaar? dan gaat het kluisje open (led moet dan gaan branden)

Hopelijk kom ik met wat hulp van jullie uit.

M.v.g.

retouw

Ps. excuses voor het rommelige plaatje, maar het is immens werk alle lijntjes goed te trekken.
kluisje.png
kluisje.png (121.86 KiB) 253 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Digitale kluis systematic

Natuurlijk heb ik zelf al wat gedaan,
Understatement of the year ;)

Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb er eens 5 minuten op zitten staren en ik zie door alle spaghetti niet meer wat nu precies je bedoeling was. Om te beginnen zie ik al niet hoe je met één drukschakelaar en wat en/ en of-poorten een cijfercode doorgeeft? alleen een 1 of een 0 ?

Zit ik er eigenlijk naast als ik stel dat je dit een beetje "wild" hebt aangepakt? Zoiets als een auto gaan bouwen terwijl je nog niet ziet hoe je een wiel gewoon zou moeten laten draaien? Zoiets is dé grote valkuil bij systeemborden. De beste werkwijze is je eisenpakket uiteenpeuteren tot een zeer eenvoudige begineis en daaraan stap voor stap verdergaande eisen vastknopen. Na elke stap uitputtend testen of de schakeling inderdaad in alle bedenkbare gevallen doet wat je eist.

in dit geval bijv:

1 : je drukt op een knop, een lampje gaat branden en blijft branden (op slot)

2 : nu aanpassen zó dat als je wéér op die knop drukt het lampje weer uit gaat en uit blijft (van slot)

3: ...................... en zo stap voor voorzichtige stap dichterbij je eindwens zien te komen.

Ik zou zeggen, bouw eens een eenvoudig slot met éen codecijfer (bijv 1 - 8) , zorg dat er iets op slot gaat en door daarna datzelfde cijfer weer in te voeren ook weer ontsloten wordt, (en bij invoer van een verkeerd cijfer gewoon op slot blijft) en dat je die cyclus eindeloos kunt herhalen.

Daarna kunnen we er eens over nadenken hoe je drie van die dingen zou kunnen samenbouwen tot één driecijfecodesysteem.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer