Francium In Water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 166

Francium In Water

Heeft iemand een filmpje van een blok(je) francium dat in water wordt gegooid? Ik weet dat francium radioactief is, maar heeft iemand er een filmpje van? :?:

Als echt niemand er ene filmpje heeft, dan graag een filmpje van cesium in water. Alvast bedankt! :shock:
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Francium In Water

eerste link via google schreef:Reaction of francium with water

Francium is very scarce and expensive. It is umlikely that anyone has ever reacted the metal with water. However, given that all the other Group 1 elements react to form colourless solutions of the hydroxide and hydrogen gas (H2), it would be strange were francium not to do the same. The resulting solution would be basic because of the dissolved hydroxide. The reaction would probably sbe faster than that of caesium - in other words dangerously quick.

2Fr(s) + 2H2O(l)  2FrOH(aq) + H2
http://www.webelements.com/webelements/ele...xt/Fr/chem.html

Een filmpje van kalium is wel te vinden. (probeer dit niet thuis :shock: ) Zelf al zou je het willen proberen dan kan je niet makkelijk aan de geschikte materialen komen :wink: )

http://www.webelements.com/webelements/ele...text/K/key.html
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Francium In Water

Verschillende filmpjes vind je op :

http://www.theodoregray.com/PeriodicTable/.../Stories/011.2/

Het betreft echter wel Natrium.

Ook dit niet zelf proberen !

Berichten: 166

Re: Francium In Water

I know, I know. Natrium hebben we bij scheikunde nog gedaan in water. En ik weet ook in het periodiek susteem hoe lager de stof staat in groep 1 hoe heftiger hij reageert met water, daarom wil ik dus een filmpje van Francium in water want dat is het hefstigst! :shock:
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Francium In Water

Dat bestaat dus niet. Niemand heeft ooit zoveel francium bij elkaar gekregen zodat het met water kan reageren. (zie mijn vorige post)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 166

Re: Francium In Water

Dat bestaat dus niet. Niemand heeft ooit zoveel francium bij elkaar gekregen zodat het met water kan reageren. (zie mijn vorige post)
O zo, natuurlijk omdat het een kunstmatige stof is! :?:

Maar heeft iemand dan wel een filmpje van cesium in water? :shock:
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Berichten: 2.746

Re: Francium In Water

het is niet kunstmatig volgs mij, gewoon zeldzaam

Re: Francium In Water

Francium is een vervalproduct van actinium en heeft zelf een zeer korte halfwaarde tijd (de langste is 22 min. van een bepaald isotoop). Op elk gegeven moment is er maar een zeer kleine hoeveelheid Francium aanwezig in de aardkorst.

Als het zou kunnen zie ik trouwens liever fluorgas over gesmolten francium geleidt, dan het spul in water. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Francium In Water

Als het zou kunnen zie ik trouwens liever fluorgas over gesmolten francium geleidt...


Wat geeft dat dan?

Berichten: 48

Re: Francium In Water

Wouter_Masselink schreef:Dat bestaat dus niet. Niemand heeft ooit zoveel francium bij elkaar gekregen zodat het met water kan reageren. (zie mijn vorige post)
O zo, natuurlijk omdat het een kunstmatige stof is! ;)

Maar heeft iemand dan wel een filmpje van cesium in water? ;)
die bestaan wel, die kun je opgoogelen.. maar daar heb ik nu geen zin in :shock: suc6

Berichten: 166

Re: Francium In Water

die bestaan wel, die kun je opgoogelen.. maar daar heb ik nu geen zin in   :shock: suc6
Wat denk je dat ik gedaan heb? ;) Maar ik heb nog niet echt goed gezocht. ;)

Eerste result bij een simpele search. ;)

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=cesium...+in+water&meta=
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Francium In Water

Eeuh, die eerste link gaat over een cesiumchloride gradiënt, een isolatiemethode om de inhoud van de cel van elkaar te scheiden. Das nou niet bepaald een filmpje van cesium in water....
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 166

Re: Francium In Water

Eeuh, die eerste link gaat over een cesiumchloride gradiënt, een isolatiemethode om de inhoud van de cel van elkaar te scheiden. Das nou niet bepaald een filmpje van cesium in water....
Ja, bij mij nu ook... :shock:

Naja, vorige keer was het een link naar dit topic. :wink:

Re: Francium In Water

Dat bestaat dus niet. Niemand heeft ooit zoveel francium bij elkaar gekregen zodat het met water kan reageren. (zie mijn vorige post)


Het is een afvalprodukt en er is weldegelijk genoeg bij elkaar te krijgen voor een reactie met water. Heb je Brainiacs niet gezien met Cesium? Dat was nog niet eens een milligram. Van Fr hoef je als je berekent nauwelijks een microgram te hebben om een watertoren volledig te doen verdwijnen.

Zinloos, maar wel leuk. ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Francium In Water

Anonymous schreef:Van Fr hoef je als je berekent nauwelijks een microgram te hebben om een watertoren volledig te doen verdwijnen.

Zinloos, maar wel leuk. ^^


Kun jij die berekening eens laten zien?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer