Vraag f = m*a

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Vraag f = m*a

Beste Allen,

Voor een opdracht van school is het de bedoeling een massa veer demper systeem te optimaliseren,

Het gaat hier om een systeem van een motor fiets met een massa van 216 kilo die over een drempel heen rijdt met een hoogte van 5,13 cm.

Het model is inmiddels klaar alleen de kracht veroorzaakt door de drempel en tevens input is voor de veer en demper. moet nog bepaald worden. Ik wil dit doen volgens het principe F=m*a.

Om de versnelling te bepalen wil de volgende vergelijkingen toe passen:

v = v0 + at

s = 1/2at^2

Mag dit aangezien de motor met een constante snelheid rijdt van 50 km/h?

Groet,

Winnie

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vraag f = m*a

Winnie schreef:Beste Allen,

Voor een opdracht van school is het de bedoeling een massa veer demper systeem te optimaliseren,

Het gaat hier om een systeem van een motor fiets met een massa van 216 kilo die over een drempel heen rijdt met een hoogte van 5,13 cm.

Het model is inmiddels klaar alleen de kracht veroorzaakt door de drempel en tevens input is voor de veer en demper. moet nog bepaald worden. Ik wil dit doen volgens het principe F=m*a.

Om de versnelling te bepalen wil de volgende vergelijkingen toe passen:

v = v0 + at

s = 1/2at^2

Mag dit aangezien de motor met een constante snelheid rijdt van 50 km/h?

Groet,

Winnie
Nee, waarom wil je een versnelling bepalen van een constante snelheid? Dit kan toch niet?

Je kunt de kracht beter op een andere manier bepalen....

Je wilt weten F, en het gaat over een veer en omdat je een demper wil optimaliseren weet je ook de uitrekking van de veer.... Dan kun je je F toch makkelijk bepalen zonder de versnelling? ;)

Berichten: 24

Re: Vraag f = m*a

Ik heb de vraag mischien niet goed gesteld,

maar de veer demper is in rust tot de impact van de drempel, wat als kracht kan worden gezien , dan vindt de versnelling plaats,

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vraag f = m*a

Winnie schreef:Ik heb de vraag mischien niet goed gesteld,

maar de veer demper is in rust tot de impact van de drempel, wat als kracht kan worden gezien , dan vindt de versnelling plaats,
Ik denk niet dat dat de bedoeling van de opdracht is. Als de motor over de drempel rijdt, wordt de veer 5.13 centimeter ingedrukt. Dit is een vrijwel instantaan process. Het dempen gebeurd vervolgens daarna, en dat lijkt me het doel van je opdracht.

Schrijf eens de vergelijking(en) voor een gedempte massa veer systeem op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer