Elektrische schakelingen stoplichten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Elektrische schakelingen stoplichten

Hallo,

Wij hebben voor PWS (6VWO) de opdracht gekozen om een ingewikkelde verkeerssituatie op te lossen m.b.v elektrische schakelingen. Nu hebben wij deze stof in een grijs verleden gehad (EN-poort, OF-poort, etc) maar dit is een beetje weggezakt. Heeft iemand een schema met alle elektrische schakelingen (dus zaken als EN-poort) op een rij met eventueel ook het symbool hiervan? Bij voorbaat grote dank.

Gr Robinioz

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Elektrische schakelingen stoplichten

robinioz schreef:Hallo,

Wij hebben voor PWS (6VWO) de opdracht gekozen om een ingewikkelde verkeerssituatie op te lossen m.b.v elektrische schakelingen. Nu hebben wij deze stof in een grijs verleden gehad (EN-poort, OF-poort, etc) maar dit is een beetje weggezakt. Heeft iemand een schema met alle elektrische schakelingen (dus zaken als EN-poort) op een rij met eventueel ook het symbool hiervan? Bij voorbaat grote dank.

Gr Robinioz
Google heeft genoeg van zo'n schema's!

Klik

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrische schakelingen stoplichten

Als het allemaal wat ver zit zijn topics zoals deze misschien ook wel handig om eens te bekijken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Elektrische schakelingen stoplichten

Wat vaak ook helpt, is logische schakelingen simuleren en zien wat er gebeurt als je dingen aanpast.

Een eenvoudig voorbeeld van zo'n applet vind je hier online, maar er zijn vele andere (en uitgebreidere) gratis simulatoren te vinden op het net.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Technicus
Berichten: 1.161

Re: Elektrische schakelingen stoplichten

Als je van plan bent om het met de zgn "systeemborden" (met daarop steeds 1 En-poort, 1 of-poort, 1-flipflop en 1 teller) te doen, bedenk je dan goed dat je erg snel tegen de grens van het aantal borden aanloopt. Ik had destijds 10 systeemborden en 2 uitbreidingsborden nodig voor 4 groepen magneetlussen. Dat was dan ook alles wat mijn middelbare school had over 3 vestigingen. Achteraf gezien had ik het liever in software gedaan, omdat dat veel meer mogelijkheden bied.

Reageer