Dna

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Dna

Zeer leerzamen micro cursus 'wat is DNA' bestudeerd. Heb wat vragen.

Begrijp ik goed dat een DNA string niet één molecuul is maar 23 moleculen (nl de Chromosomen)?

Betekent dit dat er dus 2 volledige DNA's (eentje van je vader en eentje van je moeder) in elke celkern zit opgesloten? We hebben immers 23 PAREN Chromosomen.

Als er eiwitten aangem,aakt moeten worden, hoe wordt dan bepaald welke DNA/Chromosoom (die van Pa of Ma) gebruikt wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Dna

Begrijp ik goed dat een DNA string niet één molecuul is maar 23 moleculen (nl de Chromosomen)?
Volgens mij gebruik je het woord moleculen hier verkeerd. DNA is inderdaad niet opgebouwd uit 1 molecule. De volledige DNA streng is wel te herleiden naar 23 paarchromosomen. Een menselijke cel bevat dus 46 chromosomen welke in rust gelegen zijn in een chromatine netwerk.


Betekent dit dat er dus 2 volledige DNA's (eentje van je vader en eentje van je moeder) in elke celkern zit opgesloten?
Neen, geen 2 volledige DNA strengen. Bij de bevruchting ontstaat opnieuw een cel met 46 chromosomen. Dit door de samensmelting van 2 gameten met elk 23 chromosomen (zie meiose).
Als er eiwitten aangemaakt moeten worden, hoe wordt dan bepaald welke DNA/Chromosoom (die van Pa of Ma) gebruikt wordt?
Eiwitsynthese gebeurt op de ribosomen, hiervoor zal het mRNA het gevraagde deel buiten de celkern brengen en zal dan met behulp van tRNA eiwitsynthese plaatsvinden. Welk deel van het DNA met het mRNA meegaat heeft te maken met zogenaamde 'sticky ends'
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Dna

Willem het lijkt erop dat je een aantal definities door elkaar haalt. Ga op je gemak nog eens alle definities na en kijk of het daarna duidelijker is.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Dna

Ook al is wikipedia over het algemeen geen goede bron, toch zou ik je naar de (nederlandse) wikipedia pagina over DNA kunnen verwijzen. Ik denk dat je je inderdaad moet gaan verdiepen in de termen. Misschien dat deze afbeelding je wat meer duidelijkheid kan geven:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna

Ook al is wikipedia over het algemeen geen goede bron (..)
Dat ben ik niet met je eens. Deze overtuiging blijkt bijzonder hardnekkig :) zie bijvoorbeeld hier en hier.

Volgens Nature (the journal):
"Wikipedia comes close to Britannica in terms of the accuracy of its science entries"
In its April 2008 issue British computing magazine PC Plus compared the English Wikipedia with the DVD editions of World Book Encyclopedia and Encyclopædia Britannica, assessing for each the coverage of a series of random subjects. It concluded The quality of content is good in all three cases and advised Wikipedia users Be aware that erroneous edits do occur, and check anything that seems outlandish with a second source. But the vast majority of Wikipedia is filled with valuable and accurate information.
Excuus voor off-topic. Mocht je hierover willen discussiëren, gelieve een nieuw topic te openen of door te gaan in een bestaand topic hierover.. dan bezorgen we de mods niet te veel werk.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Dna

Excuus voor off-topic. Mocht je hierover willen discussiëren, gelieve een nieuw topic te openen of door te gaan in een bestaand topic hierover.. dan bezorgen we de mods niet te veel werk.


Zie hier

Reageer