Springen naar inhoud

Spreekbeurt nederlands

• Log in om te kunnen reageren

Backslide

Backslide

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2011 - 16:27

Hallo,

poging 2: Dit keer geen gravitatie, maar de tweelingparadox.
Maandag moet ik een spreekbeurt geven en de tweelingparadox lijkt mij een interessant onderwerp, maar ik vind de meeste "verhaaltjes" die er omheen worden vertelt nogal kort door debocht.

De spreekbeurt moet 8-12 minuten lang zijn, maar zelf snap ik de paradox nog niet helemaal, ik snap het probleem niet waardoor ik de oplossing ook niet helemaal snap. Iemand een goede site waar de hele tweelingparadox wordt uitegelegd? Met google kom ik dus allen op de kort-door-de-bochtverhaaltjes.

Ik ben géén ster in natuurkunde, dus iets meer Jip en Janneke taal is wel welkom.
of verklaar de hele tweelingparadox zelf ^^

Alvast bedankt,
Backslide

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2011 - 17:13

Hallo Backslide,

Het is natuurlijk leuk om te horen dat je zo geboeid bent door natuurkunde, en da je er zelfs een spreekbeurt over wil geven. Dat je zulk specifiek onderwerp wil bespreken voor Nederlands, is niet evident, al beslis jij er zelf over natuurlijk. Je wil natuurlijk het onderwerp goed begrijpen voordat je aan je spreekbeurt zelf begint. Dat is een prima ingesteldheid, en daarom stel je dan ook je vraag hier. We willen je graag helpen met de tweelingsparadox te begrijpen, maar ik maak toch graag enkele kanttekeningen:

• Hoeveel tijd heb je er al ingestoken om het onderwerp te begrijpen? Ik gok dat het meer is dan 8-12 minuten. En op die tijd moet je je klasgenoten ook zien te overtuigen. Dus zullen zij het ook moeten begrijpen.
  • De tweelingsparadox kadert als gedachte-experiment in de relativiteitstheorie. Een essentieel deel van een voordracht is de achtergrond schetsen. Daar alleen heb je hopen meer tijd nodig dan de tijd die je krijgt.
  • Wat betreft je vraag. Je stelt dat op internet de informatie kort door de bocht is, maar je geeft ook aan dat je het probleem nog niet echt doorgrondt. Dat lijkt me moeilijk samen te gaan. Geef ons een voorbeeld waar je denkt dat men kort door de bocht gaat.
  • Begin bij Wikipedia (bij voorkeur de Engelse), en geef aan wat je niet begrijpt. Dan kunnen we daar verder op ingaan.
  • Kijk even rond op dit forum. Het onderwerp is al meermaals aan bod geweest.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Backslide

Backslide

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2011 - 22:08

Okay, I give up. Iemand anders een leuk doch simpel onderwerp?

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2011 - 08:35

Dit topic past beter in Huiswerk en Practica en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2011 - 09:31

Waarom heb je het niet gewoon over je/een hobby ofzo? Bijvoorbeeld koersfietsen, voetbal, schaken, ...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2011 - 09:58

Waarom heb je het niet gewoon over je/een hobby ofzo? Bijvoorbeeld koersfietsen, voetbal, schaken, ...

Dat lijkt mij voor een VWO-er nu toch niet echt de diepte in gaan. Ook al is het Nederlands, het zal ook om de inhoud moeten gaan en niet enkel om het juiste woordgebruik en interactie met de klas.

Pak iets actueels uit bijvoorbeeld het nieuws; de Eurocrisis, hoe afhankelijk wij zijn geworden van internet, de commerciële bedoelingen achter het Sinterklaasfeest etc. Je betrekt je klasgenoten er dan veel meer bij omdat iedereen wel eens iets van 'dit' of 'dat' heeft vernomen en jij nu nog eens even haarfijn gaat uitleggen hoe het echt zit.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2011 - 10:19

Dat lijkt mij voor een VWO-er nu toch niet echt de diepte in gaan. Ook al is het Nederlands, het zal ook om de inhoud moeten gaan en niet enkel om het juiste woordgebruik en interactie met de klas.

Tja, voor het Nederlands onderwijs kan ik geen 'waarde-oordeel' vellen. Maar in Vlaanderen ken ik genoeg scholen waar het zelfs de bedoeling was dat we het over onze 'hobby' hadden. Maar dan wel ongeveer 30 minuten. Politieke, economische, ... onderwerpen hoorden thuis in bijvoorbeeld Geschiedenis.

Verder zie ik ook geen reden waarom het over een VWO'er gaat?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2011 - 10:37

Verder zie ik ook geen reden waarom het over een VWO'er gaat?

Staat bij TS in het profiel...;)

VWO of niet; vertellen over je hond, kat of sport is al snel erg saai om naar te luisteren, vooral als de gehele klas het op die manier zal(moeten) aanpakken.

Politieke, economische, ... onderwerpen hoorden thuis in bijvoorbeeld Geschiedenis.

Het is maar hoe je het combineert, vaak is iets actueels of iets wat je eigen leeftijdsgroep aangaat wel leuk om naar te luisteren. Maar daar zullen de meningen natuurlijk over verdeeld zijn.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures