Sinus lichtbreking.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Sinus lichtbreking.

Hey allemaal.

Vandaag zei mijn natuurkundeleraar dat we het hele sin i/ sin r overslaan terwijl ik dat juist zo interessant vond.

Omdat we nog geen goneometrie hebben gehad bij wiskunde.

Dus hier volgen een paar vragen.

Een sinus geeft een hele onregelmatige uitkomst, ik heb geprobeerd een regelmaat te vinden.

Wat is de rekenmethode van sinus (uit het hoofd, dus geen rekenmachine!)?

Brekingsindex n geeft iets aan.

Maar wat?

Meestal als je deelt is het zoveel *eenheid* per zoveel *eenheid*.

Dus ik denk dat als je sin i/ sin r je het aantal sin r per sin i.

Dus bijvoorbeeld ik doe sin 7/ sin 10 = 0,70

Wil dit zeggen dat als ik 0,70 *eenheid* van i heb dat het 1 *eenheid* van r geeft?

Hoe moet je terugrekenen van de brekingsindex naar hoeveel graden je moet tekenen in de hoek van breking (ook uit het hoofd!)?

mvg Jemini.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Sinus lichtbreking.

Een sinus geeft een hele onregelmatige uitkomst, ik heb geprobeerd een regelmaat te vinden. Wat is de rekenmethode van sinus (uit het hoofd, dus geen rekenmachine!)?
Opzoeken in een tabel. De rekenmethoden zijn te ingewikkeld om het met de hand te doen, daarom wordt er vrijwel altijd een rekenmachine voor gebruikt, tenzij voor een paar speciale hoeken waarvoor je het uit je hoofd leert.
Brekingsindex n geeft iets aan. Maar wat?
n is eenheidsloos, het heeft geen eenheid zoals km/h ofzo.

Eigenlijk is het een verhouding tussen 2 snelheden. Het is de verhouding van de snelheid van licht in het glas, tot de snelheid van licht in lucht. En dat getal heeft geen eenheid.

Het is net zoals je zou zeggen dat Jan 2x sneller rijdt dan Piet. Die 2 heeft ook geen eenheid.

Hier gaat het licht in lucht n keer sneller dan het licht in glas.
Hoe moet je terugrekenen van de brekingsindex naar hoeveel graden je moet tekenen in de hoek van breking (ook uit het hoofd!)?
Rekenmachine, is de enige doenbare algemene manier...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 141

Re: Sinus lichtbreking.

Dankje, dit heeft me veel geholpen!

Reageer