zuurtegraad in bloed

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 34

zuurtegraad in bloed

Hallo

Mijn vraag is eigenlijk of deze stelling klopt: 'De zuurtegraad van het bloed neemt toe als de PaCO2 toeneemt, het bloed wordt alcalischer als het CO2 gehalte afneemt.'

Een vriendin van mij studeert verpleegkunde en volgens haar klopt dit niet. Ze zegt dat het in beide gevallen over hetzelfde gaat (PaCO2 en CO2). Alleen in het ene geval (PaCO2) over de spanning...

Weet iemand hier meer over??

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: zuurtegraad in bloed

Meer CO2 in het bloed betekent dat het bloed zuurder wordt. Dit is echter een LAGERE zuurgraad (pH), dus je stelling is juist mits je 'neemt toe' vervangt door 'neemt af'.

Misschien dat die vriendin daarover (terecht) struikelde?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: zuurtegraad in bloed

Ik dacht zuurder is een lagere PH

En zuurder is een hogere zuurgraagd

Maar het is dus: zuurder = lagere PH = lagere zuurgraad

dus PH = zuurgraad

ahja, dat klopt als je het zo leest

Zuurder is een lagere zuurgraad klinkt wel raar he :shock:

Re: zuurtegraad in bloed

Mijn vraag hierbij is:

Kan een patient met 13% Co2 in de uitademlucht zonder beademing leven. Of moet deze patient zo snel mogelijk aan de beademing.

Re: zuurtegraad in bloed

davy schreef:Hallo

Mijn vraag is eigenlijk of deze stelling klopt: 'De zuurtegraad van het bloed neemt toe als de PaCO2 toeneemt, het bloed wordt alcalischer als het CO2 gehalte afneemt.'

Een vriendin van mij studeert verpleegkunde en volgens haar klopt dit niet. Ze zegt dat het in beide gevallen over hetzelfde gaat (PaCO2 en CO2). Alleen in het ene geval (PaCO2) over de spanning...

Weet iemand hier meer over??

Bedankt
Zuurtegraad = pH = negatieve logaritme van de H-ionenconcentratie. Een pH van 2 betekent 0,01 gEq (zeg maar gram) H ionen per liter oplossing (2de plaats na de komma); een pH van 6 betekent 0,000001(6de plaats na de komma) dus veel minder; vandaar: hoe zuurder hoe kleiner het pH getal. De pH van het bloed schommelt tussen 7,35 en 7,45 en is omgekeerd evenredig met de CO2-spanning (PCO2) : dus hoe meer CO2 hoe lager het pH getal en dus hoe zuurder het bloed. Met PCO2 wordt deCO2 spanning in het bloed bedoeld, met PaCO2 deze in arterieel bloed (komt dus op hetzelfde neer maar de waarden zijn anders: PCO2 in veneus bloed is ong. 45 mm Hg, in arterieel bloed 35 mm Hg.

Vriendelijke groeten uit Vlaanderen[/quote]

Re: zuurtegraad in bloed

Voorgaande berichtje uit Vlaanderen is perfect :D , maar denk dat deze uitleg jullie nog wat verder op weg kan brengen in jullie geweldige discussie :( :

De quote van je vriendin is eigenlijk wel correct, alleen niet handig geformuleerd m.i.!!

Belangrijk en handigste is volgende (voor begrip enigszins vereenvoudigd i.p.v. lange moeijlijke zinnen met getalletjes to 6 achter de komma :D ) formule te hanteren:

pH= 6.1 + HCO3 / PaCO2

PaCO2 = arteriele druk van CO2 (moet je zien als een zuur)

HCO3- = bicarbonaat, is een base (dus wordt je bloed minder zuur cq alkalischer van en gaat je pH dus van omhoog)

Het is dus als volgt (zie het rekenvoorbeeldje) :

als PaCO2 stijgt --> zal pH dalen (= zuurder)

als PaCO2 daalt --> zal pH stijgen (= minder zuur (of alkalischer als je dat makkelijker vindt te zeggen) )


Voorbeeldje om het nu echt duidelijk te maken:

Je hebt een HCO3 van 20 en een PaCO2 van 5.

Als, door wat voor reden dan ook, de PaCO2 stijgt naar 10 dan zal de pH dalen (zuurder worden) aangezien de formule HCO3 / PaCO2 kleiner wordt.....Snap je hem?

Okee reken het uit:

Hou die formule erbij: waarde HCO3/ pACO2 was 20 / 5 = 4 --> wordt nu dus 20 / 10 = 2.

De pH gaat dan dus van 10.1 (6.1 + 4) --> 8.1 (6.1 + 2).

NB. Hopelijk heb je niet zo'n bloedgas PaCO2 want da's niet echt goed teken, dat ter zijde.

Nu snap je hem ook wel wanneer de PaCO2 daalt...maak soortgelijk rekenvoorbeeldje waarbij je de HCO3 gelijk houdt (bv 20 ofzo)..

Dit is echter slechts een kleine basis, wel belangrijke basis.... :D

Bloedgas analyse is en blijft lastig, maar hiermee is het hopelijk wel duidelijk..... :D

Suc6 dermee

Frank

Reageer