Springen naar inhoud

Toepassing van clausius-clapeyron

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_choco-and-cheese_*

• Gast

Geplaatst op 12 november 2011 - 10:16

Ik snap niet goed hoe ik de opdracht voor de berekening van de partiŽle dampdrukken van 2 homogene vloeistoffen moet aanpakken. Het probleem is namelijk dat de dampdruk stijgt naarmate de temp. stijgt, maar als ik de formule van Clausius-Clapeyron gebruik komt het probleem snel naar voor..

Bij het opstellen van een kooklus van tolueen-heptaan kan ik de dampdruk van heptaan niet berekenen via de formule van Clausius-Clapeyron want heptaan heeft een kookpt. van 98,4įC en daar beginnen pas de metingen. Volgens de formule van Clausius-Clapeyron moet ik de temperatuur van de vloeistof aftrekken van de temp. waarbij het kookpunt ligt, toch? Dan valt alles in het exponent weg en blijft de heersende druk over.. Maar hoe moet ik de Pį van heptaan dan berekenen boven zijn kookpunt in dit binaire mengsel. Mijn waardes op het rekentoestel worden alsmaar lager en lager om uiteindelijk bij een Pį van 0 te eindigen bij de hoogste temperatuur...

In de bijlage vindt je een voorbeeld in excel van hoe de Pį waardes er ongeveer uit zouden moeten zien.

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 november 2011 - 13:03

Ik begrijp niet waarom je het over Clausius-Clapeyron hebt. Mag je Raoult niet gebruiken?

Wat is de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van dit vraagstuk?
Hydrogen economy is a Hype.

*_gast_choco-and-cheese_*

• Gast

Geplaatst op 12 november 2011 - 14:06

De wetten van Raoult en Dalton zijn nodig om de molfracties van de 2 vloeistoffen te berekenen. Dat is al een stap verder. Ik wil de partiŽle dampdruk berekenen en dat kan a.d.h.v. de formule van Clausius-clapeyron. Zie formules in de bijlage van dit bericht.

Bijgevoegde afbeeldingen

• formule.jpg

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 november 2011 - 15:07

Dat is niet de VOLLEDIGE tekst van het vraagstuk maar slechts een stukje. Ik kan bijvoorbeeld niet zien wat er gegeven is in dit vraagstuk.

Het lijkt er op dat je de verzadigde dampspanning behoort te berekenen met C-C waarbij atmosferisch kookpunt en verdampingswarmte voor componenten A en B gegeven zijn?

Wat is dan je probleem? Dat is toch gewoon invullen en je vind poA bij verschillende waardes van de mengseltemperatuur. Bedenk wel dat je in absolute temperaturen (in Kelvin) moet rekenen.

Veranderd door Fred F., 12 november 2011 - 15:10

Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures