Op zoek naar data (parallax en redshift)

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Op zoek naar data (parallax en redshift)

Weet iemand waar ik raw datagegevens kan vinden van sterren(stelsels) die volgende gegevens bevat.

- Object (ster of sterrenstelsel)

- Afstand bepaald door parallax verschuiving

- Hun bijbehorende relatieve roodverschuiving

Deze hoeveelheid gegevens mag beperkt zijn (+-100), zolang ze maar uit betrouwbare bronnen komen.

Objecten waarvan de afstand bepaald is door hun relatieve roodverschuiving alleen ben ik niets mee, de afstand zou steeds geverifieerd moeten zijn door de parallax verschuiving. Objecten met alleen hun afstand via parallax verschuiving zonder hun bijbehorende relatieve roodverschuiving ben ik ook niets mee.

De bedoeling is met deze gegevens zelf een tijdslijn van de evolutie van het heelal te berekenen bekeken vanuit de 'krimp'-theorie.

HV

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Op zoek naar data (parallax en redshift)

Volgend mij bestaat deze informatie nog niet.

Paralaxe zijn heel kleine hoeken die dus eigenlijk alleen voor naburige sterren kan worden geruikt,

De afstand van stelsels die door roodverschuiving zijn bepaald staan typisch ver weg omdat ze niet zwaartekracht met ons gebonden mogen zijn, en dat je de eventuele eigenbeweging kan verwaarlozen.

Deze 2 verschillede methoden werken dus op heel andere afstanden en zijn dus geen gemeenschapelijke datasheetss.
Nature and Nature's laws lay hid in night

God said, "Let Newton be!" and all was light.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Op zoek naar data (parallax en redshift)

Die data (het resultaat van verschillende methoden voor het bepalen van de afstand wordt gegeven daar waar dat mogelijk is) kan je terugvinden in de NED database. Hoe je ze efficient kan inlezen weet ik niet in 1-2-3, maar daar raak je zeker zelf uit.

Re: Op zoek naar data (parallax en redshift)

1Steven1 schreef:Volgend mij bestaat deze informatie nog niet.

Paralaxe zijn heel kleine hoeken die dus eigenlijk alleen voor naburige sterren kan worden geruikt,

De afstand van stelsels die door roodverschuiving zijn bepaald staan typisch ver weg omdat ze niet zwaartekracht met ons gebonden mogen zijn, en dat je de eventuele eigenbeweging kan verwaarlozen.

Deze 2 verschillede methoden werken dus op heel andere afstanden en zijn dus geen gemeenschapelijke datasheetss.
Ben onlangs ook te weten gekomen dat je via parallax maar afstanden tot ongeveer een 300 lichtjaar ver weg nauwkeurig kan meten, zeker geen metingen buiten ons Melkweg. Dus zal ik een andere denkpiste moeten gaan volgen vrees ik.

Ben ik verkeerd, dan hoor ik het graag ;)
Die data (het resultaat van verschillende methoden voor het bepalen van de afstand wordt gegeven daar waar dat mogelijk is) kan je terugvinden in de NED database. Hoe je ze efficient kan inlezen weet ik niet in 1-2-3, maar daar raak je zeker zelf uit.
Ik zal deze verschillende methoden eens bekijken en zien of ik hier iets mee aankan. Ik hou je op de hoogte.

Alvast bedankt :P

HV

Reageer