Springen naar inhoud

Elektrisch veld-kooi van faraday

• Log in om te kunnen reageren

blackbox

blackbox

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2011 - 11:14

dag,

het veld binnen een holle geleider is 0: dit is een experimenteel feit en kan wiskundig bewezen worden.

het wiskundige bewijs berust op het feit dat een bol symmetrische ruimtehoeken heeft, zodat de krachtvectoren LaTeX overeenkomstige met 2 ruimtehoeken elkaar tegenwerken.

hieruit kan ik dan besluiten dat: dit enkel geeldig is voor volumes met bepaalde symmetrie (bv. bol)
nu stelt met echter dat dit ook geldigis voor niet symmetrische volumes: bv. een auto...

hoe kan dit wordne verklaard ?

grtz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2011 - 13:10

De verklaring is dat ladingsdragers zich niet gelijkmatig zullen verdelen over een onregelmatig gevormde holle geleider; ladingsdragers zullen een dusdanige plaats zoeken dat de som van álle coulombkrachten tussen álle ladingsdragers onderling het geringst zal zijn (situatie van geringste potentiële energie). Dus de lading per cm² zal groter zijn op uitstekende punten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

blackbox

blackbox

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2011 - 17:29

dus de geometrisch beperking(niet symmetrisch zin) wordt opgeheven door de plaatselijke ladingsdichtheid; de natuur zorgt hier dus gewoon zulf voor.
bijkomend vraagje: is het mogelijk er toch voor te zorgen dat dit kan omzeilt worden:
ik denk dan aan het maken van niet homogeen materiaal(isolerend+geleidend) om ervoor te zorgen dat die plaatselijke ladingsdichtheid voorkomen word en zodoende er toch een netto resulterend veldontstaan binnen de niet symmetrische structuur ?

zo ja zijn hier vb. van ?

grtz

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2011 - 19:21

Omgeef je de caviteit, waarin zich geen lading bevindt, met een:
  • perfecte geleider: dan is het elektrisch veld in de caviteit altijd 0
  • geleider: dan is het elektrostatisch veld in de caviteit altijd 0
  • isolator: dan kan het veld verschillend zijn van 0

Voor elektrostatische velden is dit makkelijk aan te tonen met
LaTeX
als je dat ergens gezien hebt.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2011 - 19:33

de natuur zorgt hier dus gewoon zulf voor.

Laten we zeggen dat diezelfde natuurwet geldt voor de verdeling van de lading over de geleider. ;)
Het wiskundige en experimentele gevolg van een en ander is dat de vorm van de geleider er niet toe doet.

Bij vrij vallende objecten is iets vergelijkbaars aan de hand: zwaardere objecten zijn onderhevig aan een grotere zwaartekracht, maar omdat zwaardere objecten ook een grotere kracht nodig hebben voor een zekere versnelling vallen zware en lichte objecten tóch even snel.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

blackbox

blackbox

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2011 - 22:24

LaTeX

verband tss. de electrische potentiaal en het electrisch veld, ben wel goed op de hoogte van de electrostatica
vroeg me gewoon af of de natuur kan 'omzeild' worden, zoasl bv. gebruikmakend van isolatoren

vallen zware en lichte objecten tóch even snel.

theoretisch moeten ze even snel naar beneden vallen, gegeven dat de zwaartekracht overal even sterk is
practisch klopt dit toch niet...ik heb het wel over zeer kleine verschillen,enfin dat is wrs. muggenzifterij!

grtz

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2011 - 22:47

practisch klopt dit toch niet...ik heb het wel over zeer kleine verschillen,enfin dat is wrs. muggenzifterij!

geen muggenzifterij, andere dan de beschouwde invloeden spelen in de praktijk vaak een rol. Maakt de theorie overigens niet minder correct noch minder waard.

vroeg me gewoon af of de natuur kan 'omzeild' worden, zoasl bv. gebruikmakend van isolatoren

ik weet niet wat je wil "omzeilen", maar besef wél dat elektrische velden zich weinig aantrekken van isolatoren

blackbox

blackbox

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2011 - 17:38

met omzeilen bedoel ik gewoon een object zodanig vervaardigen (dr. in te spelen op materiaalsamenstellinge en dergelijke) dat er wel intern een resulterend electrisch veld aanwezig kan zijn.

grtz

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2011 - 07:40

Dat is op zich vrij simpel, neem een voorwerp gemaakt van isolerend materiaal, plak er hier en daar wat stripjes alufolie op en breng op die stripjes een lading aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures