Springen naar inhoud

krachten en werking van variateur

• Log in om te kunnen reageren

speedjunk

speedjunk

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 20:14

heej ik ben een jonge 5Havo mar ik ben geen professor dus willen jullie de antwoorden zo makkelijk mogelijk beantwoorden.

Mijn vraag is. Hoe werkt de variateur van een scooter en hoe bereken je de krachten ervan. Ik wil dit weten zodat ik met scooter zo perfect mogelijk kan afstellen. Dus Dat ik precies kan uitrekenen hoeveel gram rollen ik in mijn vario moet doen en hoeveel kracht de drukveer moet zijn.

Mijn natuurkunde leraar wilde het niet vertellen omdat het temoelijk is, hierdoor wil ik het juist weten.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Onzejozef

Onzejozef

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 21:34

Dit hoor hier niet echt thuis, en neem 1 ding van me aan: Het is absoluut niet moeilijk.

op verschillende scooterfora zullen mensen je uitstekend kunnen helpen. Omdat ik denk dat het jou niet zozeer om het principe gaat, maar om de praktische afstelling, zul je daar meer aan hebben denk ik.

speedjunk

speedjunk

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 21:56

nee ik wil echt de krachten weten die de rollen maken op de vario en die op de drukveer zit.

dus mij gaat het eik alleenmaar om het principe.

dus een formule van centrifugaal kracht denkik (daarom wil ik dit weten)

Oliebaron

Oliebaron

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2005 - 22:11

Fc (Centripetale kracht) = m (massa) x a[/size]n (normale versnelling) an[size=12] = (2pi x n)^2 x r waarbij n het toerental/sec en r de straal van de massa. Met wat wiskundig gerommel komt dit neer op

Fc = m x (2pi x n)^2 x r

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2005 - 20:46

Bij zwaardere rollen zal de voorste poelie eerder naar binnen gedrukt worden met een grotere overbrenging tot gevolg. Lichter rolletje zorgen uiteraard voor het omgekeerde effect. De rolletjes worden inderdaad door centrifugaalkrachten naar buiten geslingert, waardoor ze de ene helft vd poelie naar binnen drukken. Er is echter geen eenvoudige formule voor te bedenken. De beweging van de gewichtjes hangt samen met de beweging van de (beweegbare) polie-helft. En die hangt weer samen met de centrale veer, maar vooral met de poelie zelf: Heb je een cilinder gemonteerd met meer vermogen, dan zal de variateur niet op het zelfde toerental veranderen doordat de riem de ene poeliehelft weer tegenwerkt en terug drukt. Andere gewichtjes zorgen voor een ander 'schakelmoment' dus een ander toerental, en een ander koppel/pk gebied. Dit is zeker geen linear proces en er is al helemaal geen omreken formule voor aangezien elke motor weer andere koppelkrommes ed. heeft.

Een lang verhaal met als conclusie: testen, testen, testen....
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."
"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures